Koniec wojny centrów i sklepów

W niektórych obiektach już wszyscy najemcy podpisali nowe umowy, u dużych operatorów galerii to także 80–90 proc. porozumień. Czas na zawarcie nowych umów jest do końca lipca, ale część najemców na pewno zrezygnuje z lokali.

Publikacja: 02.07.2020 21:00

Koniec wojny centrów i sklepów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Ustawa o tarczy antykryzysowej – w związku z zamknięciem centrów handlowych w połowie marca – anulowała również dotychczasowe umowy najmu, dając firmom czas do końca lipca na wypracowanie nowych porozumień.

W razie ich braku firma musi opłacić czynsz także za okres zamknięcia. Mimo prób wypracowania szerokiego porozumienia dla całego sektora, rozmowy się załamały i firmy musiały indywidualnie negocjować, co w wielu przypadkach szło opornie. Czołowi sprzedawcy odzieży czy obuwia, jak grupy LPP czy CCC, nie otworzyły części sklepów, by pokazać, iż obecne warunki najmu są zupełnie nierealne. Frekwencja w centrach handlowych nadal jest niższa nawet o 20–30 proc. w stosunku do tego okresu w 2019 r., choć trwa mozolne odbudowywanie strat. Dotąd negocjacje szły opornie, teraz okazuje się jednak, iż porozumienie jest możliwe.

Zadowolone centra

– Mamy porozumienia ze wszystkimi najemcami, zdecydowana większość sklepów i punktów usługowych jest otwarta, ostatnie pojedyncze otworzą się wkrótce – mówi Marcin Materny, członek zarządu Echo Investment, odpowiedzialny za sektor handlowy.

– 100 proc. najemców w 11 obiektach spółki otworzyło swoje sklepy i punkty usługowe, wszyscy najemcy notujący spadek obrotów uzgodnili też z nami wysokość ulg czynszowych w okresie pandemii. Ostatnie aneksy są w trakcie podpisywania – mówi Aleksander Walczak, prezes spółki Dekada SA.

– Wszyscy najemcy potwierdzili przedłużenie umów. Wskaźniki odwiedzalności w obiektach Dekady w każdym tygodniu po otwarciu wszystkich sklepów mają tendencję rosnącą. W ostatnim tygodniu było to 86 proc. w stosunku do 2019 r. – dodaje. Dekada spodziewa się, iż jeszcze przed końcem wakacji wskaźniki wrócą do poziomu sprzed roku, a obroty już w maju wyniosły 93 proc. wyniku sprzed roku.

W przypadku EPP już 95 proc. najemców ma ustalone nowe warunki współpracy.

– Czekamy jeszcze na otwarcie części kin i klubów fitness, które potrzebowały więcej czasu na uruchomienie operacji. Bardzo cieszy nas, że najemcy otworzyli swoje sklepy i wspólnie z nami odbudowują nasz wspólny biznes, oferując klientom dostęp do ich ulubionych produktów – mówi Wojciech Knawa, członek zarządu odpowiedzialny za zarządzanie nieruchomościami w EPP. – Poza pojedynczymi przypadkami wszyscy najemcy chcą dalej rozwijać z nami biznes w naszych projektach, co potwierdza, że obie strony podchodzą partnersko do współpracy i liczą się tu relacje, które wspólnie wypracowywaliśmy przez lata – dodaje. Odwiedzalność w obiektach EPP kształtuje się obecnie na poziomie 70–75 proc. w porównaniu do wyników z ubiegłego roku.

– Wzrosty następują z tygodnia na tydzień i są stabilne. Sprzyja im uruchamianie kolejnych segmentów, np. gastronomii z możliwością konsumpcji na miejscu. Liczymy na to, iż pozostała część kin i klubów fitness, które za moment się otworzą, również istotnie skróci drogę dochodzenia do poziomów frekwencji sprzed pandemii – wyjaśnia.

Najemcy negocjują

Również Gemini ma porozumienia ze zdecydowaną większością najemców. – W komplecie wróciła np. oferta modowa. Z oferty wyłączeni są obecnie tylko pojedynczy najemcy, którym np. umowy najmu skończyły się w trakcie pandemii lub którzy mają trudności w dostosowaniu się do nowych zasad sanitarnych (np. bawialnie) – mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzający Gemini Holding. – Odrabiamy też footfall, kształtuje się dziś na poziomie nawet 80 proc. w porównaniu do tego samego okresu przed rokiem. Systematycznie rośnie także konwersja, czyli przełożenie odwiedzalności obiektów na obroty najemców – dodaje.

Także najemcy przyznają, iż porozumienia są zawierane. –Do tej pory doszliśmy do porozumienia z wieloma przedstawicielami centrów handlowych: obecnie funkcjonuje już 81 proc. naszych salonów – wyjaśnia biuro prasowe LPP, operatora marek Reserved, Cropp czy House. – Cały czas prowadzimy negocjacje z galeriami, a w miarę postępu w rozmowach kolejne sklepy mogą być sukcesywnie otwierane, i dlatego nie chcemy ujawniać informacji na temat poszczególnych lokalizacji. Liczymy, że w ciągu kolejnego miesiąca będziemy mogli finalizować ustalenia z pozostałymi właścicielami powierzchni handlowych – dodaje.

CCC podało we wstępnym raporcie za drugi kwartał, że na koniec czerwca działało 95 proc. salonów grupy. – Zamknięcie sklepów na siedem tygodni oraz głębokie tąpnięcie na poziomie odwiedzalności sklepów skutkowało utratą przez firmę ok. 1 mld zł wpływów. Zareagowaliśmy na lockdown bardzo szybko. Zrealizowaliśmy plan oparty o porozumienie z bankami, obligatariuszami, wykorzystanie programów pomocowych – mówi Marcin Czyczerski, prezes CCC.

Jak wynika z danych zebranych przez Polską Radę Centrów Handlowych z 88 obiektów stanowiących 26 proc. rynku centrów handlowych w Polsce – ruch w tygodniu 22–27 czerwca wyniósł średnio od 77 do 81 proc. ubiegłoroczngo. Badanie ShopperTrak Index pokazuje z kolei głębsze spadki, choć również według niego z tygodnia na tydzień sytuacja się poprawia.

Ustawa o tarczy antykryzysowej – w związku z zamknięciem centrów handlowych w połowie marca – anulowała również dotychczasowe umowy najmu, dając firmom czas do końca lipca na wypracowanie nowych porozumień.

W razie ich braku firma musi opłacić czynsz także za okres zamknięcia. Mimo prób wypracowania szerokiego porozumienia dla całego sektora, rozmowy się załamały i firmy musiały indywidualnie negocjować, co w wielu przypadkach szło opornie. Czołowi sprzedawcy odzieży czy obuwia, jak grupy LPP czy CCC, nie otworzyły części sklepów, by pokazać, iż obecne warunki najmu są zupełnie nierealne. Frekwencja w centrach handlowych nadal jest niższa nawet o 20–30 proc. w stosunku do tego okresu w 2019 r., choć trwa mozolne odbudowywanie strat. Dotąd negocjacje szły opornie, teraz okazuje się jednak, iż porozumienie jest możliwe.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł
Handel
Centra handlowe wreszcie mogą odetchnąć. Klienci wrócili na dobre?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Auchan opuścił Rosję. Wielki majątek francuskiej sieci oficjalnie kupił 23-latek