Katastrofalna decyzja dla eksportu. Odwołany przetarg na terminal zbożowy w Gdańsku

To już kolejne odwołanie przetargu na terminal zbożowy. Najpierw unieważniono przetarg na terminal w Gdyni, teraz zarząd portu w Gdańsku unieważnił przetarg na głębokowodny agroterminal.

Publikacja: 16.05.2024 13:48

Odwołany przetarg na terminal zbożowy w Gdańsku

Odwołany przetarg na terminal zbożowy w Gdańsku

Foto: Bloomberg

Maleją nadzieje, że Polska doczeka się porządnego terminala, który rozwiązałby powracające co chwilę problemy z nadwyżką zbóż czy „zalewem” ukraińskiego zboża. 

Brokerzy handlujący zbożem komentują na portalu X (d. Twitter) pismo z portu w Gdańsku, w którym ten informuje, że przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239,5 tys. m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk „odwołany bez podania przyczyn”.

Redakcja zapytała ZMPG o powody odwołania przetargu i tło tej decyzji - czekamy na odpowiedź.

Czytaj więcej

Logistyka rozwiązaniem problemów z ukraińskim zbożem

Co stoi za odwołaniem przetargu w Gdańsku i Gdyni?

- Tłem całej sytuacji są moim zdaniem zamierzenia Krajowej Grupy Spożywczej — jej zarząd ogłosił niedawno, że potrzebuje obu terminali w Gdyni i w Gdańsku – mówi Przemysław Błażejewski, broker w BST Brokers, największej polskiej firmie brokerskiej z branży zbożowej. Doświadczony broker obawia się, że KGS oczekuje, że te miejsca pod budowę terminali zostaną jej przekazane za darmo. Byłoby to oficjalnie elementem bezpieczeństwa żywnościowego kraju: nasi producenci zboża mieliby zagwarantowane miejsce w terminalu na eksport swoich surowców. - Pytanie jednak, czy ma sens koncepcja, by państwowy podmiot zarządzał taką działalnością handlową i logistyczną, był w tym efektywny i by nie było to podszyte grupami interesów – zauważa Błażejewski.

Czytaj więcej

Korupcja zatrzymała polsko-ukraińskie negocjacje rolne. Warszawa czeka

Dokąd pojedzie polskie zboże? Do Niemiec

Tymczasem pod nosem wyrosła nam konkurencja, na wrzesień zaplanowano uroczyste otwarcie nowego terminala głębokowodnego w Mukran, to port w Niemczech położony 130 km od leżącego na polsko-niemieckiej granicy Świnoujścia. W Mukran zostanie otwarty terminal głębokowodny, port ma już zmodernizowane nabrzeże i infrastrukturę. - Skończy się tak, ze polscy rolnicy będą wozić towar do portu w Mukran zamiast do Gdańska czy Gdyni. To są  działania polskich polityków, odpuszczamy sobie możliwość budowania silnej marki w Polsce — zauważa Błażejewski.

Czytaj więcej

Tajemnicza głodówka w Sejmie nieistniejącego związku

Więcej – w jutrzejszej „Rz”.

Maleją nadzieje, że Polska doczeka się porządnego terminala, który rozwiązałby powracające co chwilę problemy z nadwyżką zbóż czy „zalewem” ukraińskiego zboża. 

Brokerzy handlujący zbożem komentują na portalu X (d. Twitter) pismo z portu w Gdańsku, w którym ten informuje, że przetarg nr 1/SRH/2024 na oddanie w najem zabudowanej nieruchomości gruntowej o powierzchni 239,5 tys. m2 zlokalizowanej w Gdańsku został przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk „odwołany bez podania przyczyn”.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Mają dość Biedronki i Lidla. Sojusz handlowy dużych sieci
Handel
W dekadę zniknie dwie trzecie e-sklepów
Handel
Europa ma dość. Szlaban na taniznę z Chin
Handel
Amazon przełamuje bariery. Nowy program umożliwia niewidomym pracę w magazynie
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Handel
Znane warszawskie centrum handlowe w poważnych tarapatach
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał