Apetyt na duże zakupy jest największy od ponad dwóch lat. GUS podał nowe dane

Skłonność gospodarstw domowych do dokonywania ważnych zakupów wzrosła w lutym do najwyższego poziomu od października 2021 r. Przyczyniła się do tego wyraźna poprawa ich sytuacji finansowej.

Publikacja: 21.02.2024 10:40

Apetyt na duże zakupy jest największy od ponad dwóch lat. GUS podał nowe dane

Foto: Bloomberg

Jak podał w środę GUS, tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który odzwierciedla oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz stanu gospodarki, utrzymał się w lutym na poziomie -12,6 pkt, najwyższym od marca 2020 r. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), mierzący oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące stanu ich finansów, gospodarki ogółem oraz koniunktury na rynku pracy w perspektywie 12 miesięcy, zmalał do -5,3 pkt z -3,8 pkt w styczniu. To jego pierwsza zniżka od października 2022 r.

Czytaj więcej

Biedronka szuka studentów i absolwentów. Zapłaci im 8 tys. zł

Każdy odczyt BWUK i WWUK poniżej zera oznacza, że więcej gospodarstw domowych raportuje pogorszenie swojej sytuacji finansowej i jej perspektyw, niż poprawę. Patrząc z tej perspektywy, nastroje konsumentów są wciąż słabe, a dodatkowo w lutym przestały się poprawiać. W praktyce jednak środowe dane wpisują się w scenariusz solidnego odbicia popytu konsumpcyjnego, który dominuje w prognozach ekonomistów. Od dołka z października 2022 r. (-45,5 pkt) BWUK podskoczył o niemal 33 pkt, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej w tak krótkim czasie. Sam jego poziom jest mniej istotny, skoro do 2017 r. nawet w okresach boomów konsumpcyjnych był ujemny. A w 2021 r., gdy BWUK był chwilowo niewiele niżej niż obecnie, wydatki konsumpcyjne gospodarstw domowych podskoczyły o ponad 6 proc., najbardziej od 2008 r.

PAP, Mateusz Krymski

Optymistyczny wydźwięk środowych danych wzmacnia również to, że te składowe wskaźników nastrojów, które mają największe znaczenie dla oceny perspektyw konsumpcji, kontynuują marsz w górę. Dotyczy to m.in. skłonności do dokonywania ważnych zakupów (to składowa BWUK), która w lutym sięgnęła -13,3 pkt w porównaniu do -16,2 pkt w styczniu. Wyżej była poprzednio w październiku 2021 r. Wzrosła również oczekiwana skłonność do dokonywania ważnych zakupów (BWUK) – znalazła się najwyżej od marca 2020 r. Współgra to z poprawą ocen sytuacji finansowej gospodarstw domowych, które są obecnie najlepsze od września 2021 r.

Do poprawy nastrojów konsumentów w ostatnich miesiącach przyczyniała się przede wszystkim malejąca szybko inflacja, która pozostała daleko w tyle za tempem wzrostu płac. W styczniu przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (podmioty z co najmniej 10 pracownikami) zwiększyło się o 12,8 proc. rok do roku podczas gdy wskaźnik cen konsumpcyjnych (CPI), główna miara inflacji, wzrósł o 3,9 proc. To oznacza, że siła nabywcza przeciętnej płacy zwiększyła się o 8,6 proc. rok do roku, najbardziej od wiosny 2008 r. W kolejnych miesiącach wzrost płac prawdopodobnie nieco wyhamuje, a inflacja wkrótce przestanie opadać, a w II połowie roku niemal na pewno przyspieszy. Ale w ujęciu realnym wynagrodzenia wciąż będą rosły w bardzo szybkim tempie 5-6 proc. rok do roku. Nawet w warunkach rosnącej skłonności gospodarstw domowych do oszczędzania – którą w wynikach badań nastrojów konsumentów również widać – paliwa do wzrostu konsumpcji nie zabraknie.

Do optymizmu gospodarstwa domowe skłania też zanik strachu przed bezrobociem. Składowa WWUK, która wyraża pewność zatrudnienia, w lutym akurat zmalała do -10 pkt z -7,7 pkt w styczniu, ale w ujęciu historycznym utrzymała się na wysokim poziomie.

Tym, co w wynikach badań koniunktury konsumenckiej może niepokoić, jest wzrost oczekiwań inflacyjnych. Obecnie ponad 40 proc. konsumentów uważa, że ceny w najbliższych 12 miesiącach będą rosły równie szybko lub szybciej niż w minionych 12 miesiącach. W grudniu ten odsetek był blisko 39 proc. W dużej mierze jest to jednak odzwierciedlenie wyraźnego spadku inflacji w ostatnich miesiącach. Wiosną 2022 r. stabilizacji inflacji lub jej przyspieszenia oczekiwało niemal 80 proc. konsumentów, choć wtedy inflacja była już powyżej 10 proc.

Jak podał w środę GUS, tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który odzwierciedla oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz stanu gospodarki, utrzymał się w lutym na poziomie -12,6 pkt, najwyższym od marca 2020 r. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), mierzący oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące stanu ich finansów, gospodarki ogółem oraz koniunktury na rynku pracy w perspektywie 12 miesięcy, zmalał do -5,3 pkt z -3,8 pkt w styczniu. To jego pierwsza zniżka od października 2022 r.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale