Marki się nie liczą, cena decyduje o wszystkim

Dzięki cenom niższym o 20-30 proc. marki własne sieci handlowych szturmem podbijają rynek. 35 proc. konsumentów ocenia ich jakość tak samo, jak produktów pod znanymi markami.

Publikacja: 26.10.2023 14:14

Marki własne sieci handlowych szturmem podbijają rynek

Marki własne sieci handlowych szturmem podbijają rynek

Foto: Adobe Stock

Marki  własne w ujęciu wartościowym odpowiadają już za 22 proc. naszych wydatków na podstawowe produkty chemiczne i spożywcze, zaś ilościowo ich znaczenie w koszykach zakupowych jest jeszcze większe. To efekt niższych cen i ich rosnącej popularności, w efekcie – w niektórych kategoriach – są już rynkowymi liderami, co potwierdzają dane GfK – An NIQ Company tylko dla „Rzeczpospolitej”.

Czytaj więcej

Znane marki mają teraz w sklepach pod górkę

Kategorie, w których marki własne są potęgą

Produkty marki własnej Biedronki – Nasze Smaki – są najczęściej kupowane w kategorii dań gotowych. Podobnie jest z inną marką własną tej samej sieci – Go Vege, która jest najbardziej popularna, jeśli chodzi o roślinne zamienniki mięsa i nabiału – wymienia ją wśród kupowanych 20 proc. Świetnie radzi sobie także Kraina Mięs (Biedronka) i Kraina Wędlin (Biedronka), które plasują się w pierwszej piątce marek, po które najczęściej sięgają polscy konsumenci, gdy mówimy o mięsie i rybach, i mają po 12 oraz 17 proc. wskazań. W czołówce jest także Pikok z oferty Lidla.

 Są jednak kategorie, w których marki własne nie są częstym wyborem. Są to przede wszystkim napoje gorące, napoje alkoholowe i bezalkoholowe, słodycze czy środki do prania. Niska popularność marek własnych w tych grupach asortymentowych to efekt, póki co, niskiej znajomości tych produktów i tych marek – mówi Barbara Lewicka, dyrektor w GfK – An NIQ Company Natomiast wyniki marek własnych w innych kategoriach pokazują, że jest dla nich duży potencjał i sieci detaliczne powinny inwestować w ich promocję i komunikację – dodaje. Firma podaje, że udział prywatnych marek sieci detalicznych rośnie niemal we wszystkich kategoriach produktowych i konsumenci coraz chętniej po nie sięgają. Produkty te są konkurencyjne nie tylko pod względem ceny, ale także jakości. Z badań NIQ wynika bowiem, że 35 proc. konsumentów ocenia ich jakość na tym samym poziomie, jak produktów brandowych.

Czytaj więcej

Lato w sklepach upłynęło na promocjach i walce o ceny

Dostawcy pomagają tworzyć marki własne

 Warto jednak podkreślić, że duże znaczenie w zakupach ma stosunek emocjonalny konsumentów do artykułów poszczególnych marek. Marki własne z natury są mniej rozpoznawalne, na co w dużej mierze wpływa brak komunikacji i reklamy. Są jednak pewnie wyjątki – wyjaśnia Barbara Lewicka.

 Od początku naszej działalności marki własne stanowią istotną część oferty sklepów. W asortymencie jest ich około 200, w ramach oferty stałej oraz akcyjnej. W każdej grupie produktowej zapewniamy artykuły marek własnych – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska.  Nieustannie poszerzamy asortyment marek własnych, dbając o to, aby nowe produkty cechowały się wysoką jakością, atrakcyjną ceną i były przyjazne dla środowiska. Istotny wkład w budowanie marek własnych mają polscy dostawcy, którzy w dużej mierze pomagają nam je tworzyć – dodaje.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł