Właściciel Pepco bankrutuje. Czy polskie sklepy zostaną zlikwidowane?

Właściciel sieci dyskontów przemysłowych Pepco wpadł w tarapaty finansowe. Polska część jest, zdaniem ekspertów, zdecydowanie warta uwagi i w razie konieczności z jej sprzedażą nie będzie problemów.

Aktualizacja: 31.07.2023 17:29 Publikacja: 31.07.2023 16:14

Właściciel Pepco bankrutuje. Czy polskie sklepy zostaną zlikwidowane?

Foto: Adobe Stock

To już pewne: Steinhoff International, holding będący właścicielem 72 proc. popularnej  sieci dyskontów Pepco, bankrutuje. Spółka ma zostać rozwiązana. W międzyczasie holding, według informacji Bloomberga, w pięć lat ratowania się przed bankructwem wypłacił kwotę 495 mln dol. doradcom zewnętrznym. Regularnie wypłacał również premie menedżerom. Mimo zadłużenia przekraczającego 10 mld euro.

Zdaniem pytanych przez nas ekspertów kwestią czasu jest kiedy majątek i wszelkie aktywa Steinhoff International trafią na sprzedaż. A wśród nich oczywiście Pepco, które w ciągu 20 lat działalności w Polsce otworzyła blisko 1,2 tys. sklepów. W ostatnim czasie marka rozpoczęła rozwój w innych krajach, jak Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry.

Czytaj więcej

Właściciel Pepco bankrutuje. Jaka przyszłość czeka polskie sklepy?

- Firma jest zdrowa, ma dobre wyniki i silną markę. Nie będzie najmniejszych problemów z jej sprzedażą - mówi nam jeden z branżowych ekspertów.

Pepco bankrutuje. Czy polskie sklepy zostaną zlikwidowane?

Pytanie jak podejdzie do tej operacji syndyk masy upadłościowej. W jego interesie jest raczej sprzedaż całej sieci we wszystkich krajach jednocześnie. Znalezienie takiego chętnego jest trudniejsze, ale nie niemożliwe. - Wszyscy wiedza, że właściciel ma kłopoty, więc trudno liczyć na podbijanie ceny. Kandydaci, zwłaszcza wśród funduszy inwestycyjnych, na pewno zgłoszą się tłumnie - mówi nam kolejny ekspert.

Nie jest oczywiste, że transakcja obejmie jednocześnie sklepy i markę, choć z perspektywy potencjalnych zainteresowanych byłaby to zdecydowanie najlepsza opcja. Syndyk może jednak uznać inaczej, a wartość tej sieci w Polsce i innych krajach w dużej mierze opiera się właśnie na marce. Jej pozycja była budowana od wielu lat, więc zmiana szyldów mogłoby oznaczać utratę wielu klientów.

Oświadczenie Grupy Pepco

„Grupa Pepco ma informacje o komunikacie Steinhoff International Holdings z 26 lipca 2023 r. dotyczącym jego wycofania z obrotu giełdowego. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości, informujemy, że to wydarzenie nie będzie miało wpływu na Grupę Pepco N.V. (Pepco), która od kilku lat jest oddzielona od Steinhoff. Pepco działa jako samodzielna, odnosząca sukcesy, spółka giełdowa, dysponująca własnym finansowaniem i silnym bilansem.

W lipcu 2023 r. Grupa Pepco ogłosiła kolejne strategiczne postępy, kontynuując duży wzrost przychodów i zysków - napędzany strategią ekspansji sieci sklepów - przychody za 9 miesięcy wzrosły o 19,3%, przy stałym kursie walutowym, osiągając 4,2 miliarda euro.

Grupa Pepco, działająca w 20 krajach w Europie, ma dobre perspektywy na osiąganie kolejnych sukcesów, wspierane przez wiodącą na rynku propozycję dla klientów oraz silny cashflow i bilans. W czerwcu Grupa skuteczne zakończyła refinansowanie długu, dokonując pierwszej emisji obligacji o wartości 375 milionów euro, która spotkała się z dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów międzynarodowych i polskich, a wartość złożonych zapisów wielokrotnie przewyższała ofertę. Po udanej emisji obligacji Pepco otrzymało pozytywne ratingi od trzech wiodących agencji ratingowych - Fitch, S&P i Moody's, które zwróciły uwagę na solidność biznesu i zdrowy profil organicznego wzrostu - wynikający z programu rozwoju sieci sklepów oraz skali i atrakcyjnej oferty z segmentu value offering”.

To już pewne: Steinhoff International, holding będący właścicielem 72 proc. popularnej  sieci dyskontów Pepco, bankrutuje. Spółka ma zostać rozwiązana. W międzyczasie holding, według informacji Bloomberga, w pięć lat ratowania się przed bankructwem wypłacił kwotę 495 mln dol. doradcom zewnętrznym. Regularnie wypłacał również premie menedżerom. Mimo zadłużenia przekraczającego 10 mld euro.

Zdaniem pytanych przez nas ekspertów kwestią czasu jest kiedy majątek i wszelkie aktywa Steinhoff International trafią na sprzedaż. A wśród nich oczywiście Pepco, które w ciągu 20 lat działalności w Polsce otworzyła blisko 1,2 tys. sklepów. W ostatnim czasie marka rozpoczęła rozwój w innych krajach, jak Czechy, Słowacja, Rumunia czy Węgry.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Australia bierze sieci handlowe w ryzy. Będą grzywny za wyzyskiwanie dostawców
Handel
Sieci handlowe otwierają sklepy sezonowe w wakacje. Jakie stawki oferują?
Handel
Sprawa LPP i Hindenburga. Prokuratura zabrała głos
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży