Sklepy muszą się szykować na zmianę pokoleniową

Różnice w zwyczajach zakupowych seniorów i młodszych generacji już są bardzo duże. A to dopiero początek tego trendu.

Publikacja: 31.07.2023 03:00

Sklepy muszą się szykować na zmianę pokoleniową

Foto: Adobe Stock

Analiza grupy Blix wskazuje, że osoby młodsze kupują średnio 15–20 proc. mniej produktów niż starsze, ale wydają za to na swój koszyk zakupowy 15–20 proc. więcej. Wynika to między innymi z faktu, że częściej kupują dania gotowe i produkty przetworzone, tymczasem starsi wybierają więcej produktów do samodzielnego przygotowania posiłków.

– Starsi konsumenci dużo częściej od młodszych osób kupują towary w promocjach lub w cenach regularnych, ale tych z niższej półki cenowej – uzupełnia Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix. – Czasem nawet 80 proc. ich koszyka składa się z towarów w promocjach. A u młodych osób jest to średnio ok. 10–20 proc. – dodaje.

Dla firm handlowych rosnąca grupa najstarszych konsumentów oznacza zatem szereg wyzwań. Zyskają sieci handlowe, które najbardziej postawią na marki własne, które można oferować w dużo lepszych cenach niż pozostały asortyment. – Tego typu produktów najczęściej będą szukać właśnie seniorzy. Oczywiście wiele też zależy od tego, jak takie towary zostaną do ich potrzeb dostosowane, ale w sporej większości nie powinno być z tym problemu. Ważne, by odpowiednio wcześnie to zrobić, żeby przyzwyczaić do tego konsumentów – mówi Krzysztof Łuczak.

Czytaj więcej

Właściciel Pepco bankrutuje. Jaka przyszłość czeka polskie sklepy?

Nowe zjawiska wymuszają nie tylko zmiany w ofercie. – Osoby starsze w trakcie zakupów w sklepach sieci Biedronka preferują korzystanie z kas tradycyjnych liniowych, a szczególnie chętnie wybierają te kasy, na których pracują osoby w podobnym przedziale wiekowym – mówi Arkadiusz Mierzwa, dyrektor ds. komunikacji i zrównoważonego rozwoju sieci Biedronka. – Dlatego rośnie liczba pracowników w wieku powyżej 55 lat i ich udział w całej strukturze zatrudnienia. Na koniec 2022 roku tylko w sklepach sieci Biedronka (nie licząc biur i magazynów) zatrudnialiśmy ok. 3,5 tys. osób powyżej 55. roku, o ponad 500 osób więcej niż przed rokiem – dodaje.

– Starzenie się społeczeństwa może wpłynąć również na wzrost popytu na produkty związane z rekreacją i zdrowym trybem życia, a nowoczesna oferta handlowa powinna być konstruowana z uwzględnieniem specyfiki tej grupy społeczeństwa – mówi Krzysztof Kuźbik, partner w Avallon MBO. – Przykładowo w salonach fizycznych na monitorach dotykowych powinien być zapewniony pełny dostęp do oferty na platformach e-handlu – dodaje.

Wg danych GUS 4 na 10 (39 proc.) internautów w wieku 55–64 lata ma konto w mediach społecznościowych. Biorąc pod uwagę fakt, że starzeć się będą teraz pokolenia obeznane z internetem, social mediami i zakupami w sieci, odsetek ten będzie już tylko rósł.

Analiza grupy Blix wskazuje, że osoby młodsze kupują średnio 15–20 proc. mniej produktów niż starsze, ale wydają za to na swój koszyk zakupowy 15–20 proc. więcej. Wynika to między innymi z faktu, że częściej kupują dania gotowe i produkty przetworzone, tymczasem starsi wybierają więcej produktów do samodzielnego przygotowania posiłków.

– Starsi konsumenci dużo częściej od młodszych osób kupują towary w promocjach lub w cenach regularnych, ale tych z niższej półki cenowej – uzupełnia Krzysztof Łuczak, główny ekonomista Grupy Blix. – Czasem nawet 80 proc. ich koszyka składa się z towarów w promocjach. A u młodych osób jest to średnio ok. 10–20 proc. – dodaje.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka trzęsie giełdą. Na akcjach Dino leje się krew
Handel
Zaskakujące wyniki Biedronki. Kurs Dino się załamał
Handel
Minister finansów chce walczyć z "małpkami. Zapowiada wspópracę z ministrą zdrowia
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem