Już co czwarta firma handlowa zastanawia się, jak dostosować doświadczenie zakupowe do oczekiwań klientów zarówno w sklepach fizycznych, jak i cyfrowych – wynika z dorocznego Adyen Retail Report, który „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza. Firmy niemal na równi deklarują inwestowanie w rozwiązania pozwalające zwiększyć sprzedaż czy ograniczyć koszty, jak i w nowe technologie oraz innowacje, także produktowe.
Choć 30 proc. polskich klientów uważa, że możliwość rozmowy z pracownikiem sklepu jest istotna, to większość oczekiwania kieruje w stronę technologii i to wyraźniej niż inni Europejczycy. 46 proc. przyznaje, że ich chęć do robienia zakupów zwiększyłaby np. aplikacja mobilna, która dobrze wygląda i jest łatwa w użyciu. Aż 68 proc. Polaków chętnie korzysta z opcji samodzielnego kończenia zakupów (kasa samoobsługowa lub płacenie smartfonem po skanowaniu produktów), co oznacza wzrost o 8 pkt proc., licząc rok do roku. Globalna średnia to 41 proc. Z raportu wynika, że technologie, które wzmocniłyby chęć do zakupów, to skanowanie i płatność smartfonem, co wymieniło 33 proc. badanych, a 32 proc. wskazało nowe metody płatności, kioski do sprawdzania dostępności produktu w sklepie, cyfrowe lustra.
– Dobrze prowadzona strategia rozwoju biznesu musi być ściśle związana z analizą zachowania klientów we wszystkich kanałach ich kontaktu z marką. Wyniki badania jasno wskazują, że należy uważnie obserwować to, jak zachowują się konsumenci i analizować dane na temat ich zakupów. Nic lepiej nie wytłumaczy ich wyborów – mówi Jakub Czerwiński, regionalny wiceprezes Adyen.
Widać to po działaniach firm na rynku: sieci ogłaszają coraz to nowe projekty związane z technologiami. Auchan pół roku od testów w sklepach przechodzi do wdrożenia elektronicznych etykiet cenowych w kolejnych 29 lokalizacjach. Umożliwiają one zdalną aktualizację cen na półkach w czasie rzeczywistym (nawet 10 tys. cen w ciągu godziny). – Testy wdrożeniowe systemu etykiet rozpoczęte w naszych sklepach w listopadzie ub.r. przyniosły doskonałe rezultaty – mówi Małgorzata Piekarska, dyrektor w Auchan Retail Polska.