Krótka historia upadku Shopee w Polsce

Platforma w rok wydała ponad 50 mln zł na reklamę, niemal co trzeci Polak coś na platformie kupił, ale sprzedaż już zaczęła spadać. Rosły za to długi firmy.

Publikacja: 16.01.2023 03:00

Krótka historia upadku Shopee w Polsce

Foto: Adobe Stock

Shopee rozpoczęło działalność w Polsce we wrześniu 2021 r., ale spółka została zarejestrowana w lipcu. Za te miesiące firma wykazała w sprawozdaniu ponad 27,6 mln zł straty netto. Danych za 2022 r. jeszcze nie ma, jednak firma była bardzo aktywna, jeśli chodzi po reklamę. Branża szacuje, że w rok wydała na nią ponad 50 mln zł – nie cennikowo, tylko realnie.

Shopee to największa platforma e-commerce w południowo-wschodniej Azji. W Europie nieznana, ale zmasowaną ekspansję zaczęła także we Francji i Hiszpanii – z nich wycofała się już w 2022 r.

Burzliwy początek

– W ostatnich miesiącach platforma zawiesiła także działalność na takich rynkach jak Argentyna, Chile, Kolumbia czy Meksyk – co do których wcześniej zapowiadała spektakularne sukcesy, a nawet informowała o długofalowych planach rozwoju – mówi Tomasz Cincio, prezes spółki Droplo, globalnej platformy B2B. – Wyjście Shopee z Polski z pewnością nie jest dobrą wiadomością przede wszystkim dla sprzedawców z lokalnych platform marketplace – te bowiem, pozbawione konkurencji, oferującej np. niższe prowizje, umacniają swoją pozycję na rynku – dodaje.

Czytaj więcej

Lokalne platformy sprzedaży w Internecie nie do pokonania

– Pierwsze oznaki porażki Shopee w Polsce było widać już w maju, kiedy zmasowana kampania reklamowa nie przyniosła znaczącego wzrostu liczby osób faktycznie kupujących, a raczej zirytowała internautów. Wprawdzie firma pozyskiwała nowych klientów, którzy robili zakupy na próbę, ale wielu z nich nigdy już nie wróciło – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry. – Historia Shopee świadczy o niezrozumieniu dynamiki polskiego rynku, a w szczególności niebywale silnej pozycji Allegro. Powielono wzorce stosowane na rynkach azjatyckich, które nie przystawały do polskiego rynku – dodaje.

Dane firmy pokazują, że z miesiąca na miesiąc odsetek osób, które coś na Shopee kupiły, spadał. Szczytowy był listopad z wynikiem 14,3 proc., nawet w grudniu wynik był już sporo słabszy – 11,8 proc., i był na poziomie lipca. Jak na sezon świąteczny to słaby wynik.

Rynek reaguje

O kłopotach z rozliczeniami z Shopee alarmowali też sprzedawcy, którzy w czwartek mieli kłopoty z wypłatą swoich pieniędzy. – Przez krótki czas niektórzy sprzedawcy mogli napotkać problemy techniczne przy wypłacaniu środków ze swoich kont. Problem został rozwiązany w przypadku większości sprzedawców, którzy są teraz w stanie przetwarzać wypłaty bez zakłóceń – wyjaśnia Shopee. – Pracujemy nad rozwiązaniem problemu w niewielkiej liczbie pozostałych przypadków – dodaje firma.

– Wchodząc na rynek polski, Shopee przyjęło całkiem inną strategię niż miał Amazon. Od początku działalności agresywnie i „głośno” budowało świadomość marki i przyciągało uwagę klientów m.in. atrakcyjnymi promocjami, tak aby szybko zbudować masę – mówi Sebastian Błaszkiewicz, szef sprzedaży w Unity Group. – Amazon natomiast zaczynał od rzeźby i nastawił się na wielorundowy pojedynek na polskim rynku (głównie z Allegro). Jak widać, Shopee szybko zabrakło cierpliwości w realizacji wybranej strategii i przygoda z budową masy się zakończyła – dodaje.

Inne platformy marketplace decyzji konkurencji z Singapuru nie komentują, ale wyniki mają dobre. – Umocniliśmy pozycję w czołówce polskich e-commerce’ów, docierając do ponad 10 milionów realnych użytkowników miesięcznie – mówi Mirek Drab, dyrektor marketplace w Empiku. – W 2022 r. zanotowaliśmy historyczne tempo wzrostu. Obok oferty własnej na Empik.com znajdziemy już ponad 6,4 mln ofert od sprzedawców zewnętrznych, to wzrost o 69 proc. r./r. – dodaje.

Empik wyjaśnia, że miesięcznie przybywa ich nawet 220 tysięcy w 20 kategoriach. Skokowo rośnie sprzedaż – w ostatnich miesiącach nawet o 80 proc. r./r. Najszybciej rozwija się elektronika, która w całym roku zanotowała ponad dwukrotny wzrost. Dwucyfrowe dynamiki osiągnęły także kategorie: dom i ogród, zabawki oraz sport.

Shopee rozpoczęło działalność w Polsce we wrześniu 2021 r., ale spółka została zarejestrowana w lipcu. Za te miesiące firma wykazała w sprawozdaniu ponad 27,6 mln zł straty netto. Danych za 2022 r. jeszcze nie ma, jednak firma była bardzo aktywna, jeśli chodzi po reklamę. Branża szacuje, że w rok wydała na nią ponad 50 mln zł – nie cennikowo, tylko realnie.

Shopee to największa platforma e-commerce w południowo-wschodniej Azji. W Europie nieznana, ale zmasowaną ekspansję zaczęła także we Francji i Hiszpanii – z nich wycofała się już w 2022 r.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Handel
Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?
Handel
Właściciel Milki troszczy się o Rosjan. „Nie możemy przestać dostarczać żywności”
Handel
LPP: nie handlujemy w Rosji od dwóch lat, ale wciąż zarabialiśmy
Handel
Krótsze godziny otwarcia sklepów w Wielką Sobotę. Gdzie zrobić zakupy w Wielkanoc?
Handel
Właściciel Sinsay i Reserved z rekordowymi wynikami. Nowe dane o sprzedaży w Rosji