Używana elektronika wraca do łask. Moda, która ma sens?

Kupowanie odnowionego sprzętu ma sens nie tylko ekonomiczny, coraz częściej wynika z mody na świadome i ekologiczne zakupy. Widać to zwłaszcza w smartfonach: sprzedaż odnowionych modeli rośnie coraz szybciej.

Publikacja: 15.02.2022 21:00

Używana elektronika wraca do łask. Moda, która ma sens?

Foto: Adobe Stock

Według szacunków rynek smartfonów w Europie jest wart ok. 100 mld euro, przy czym telefony używane lub odnowione stanowią nieco ponad 10 proc. W elektronice widać trend, jaki od dawna obserwować można w przypadku zakupów ubrań, mebli, książek i wielu innych kategorii. Coraz więcej konsumentów woli – zamiast kupowania nowych produktów – sięgnąć po te używane, które komuś innemu nie są już potrzebne. Wszystko po to, aby minimalizować wpływ konsumpcji na wykorzystywanie surowców naturalnych i ogólnie środowisko.

Biznes widzi potencjał

Taka postawa wciąż dotyczy tylko części kupujących, ale widać zmiany i rosnące zainteresowanie biznesu trendem. Fińska platforma Swappie, zajmująca się sprzedażą odnowionych iPhone'ów, obecna jest od 2021 r. w Polsce i pozyskała właśnie 108 mln euro finansowania. Dzięki temu chce poszerzyć skalę działania i prawie dwukrotnie zwiększyć liczbę pracowników. Sprzedaż firmy wzrosła o ponad 220 proc. w 2020 r., a globalny rynek odnowionych smartfonów ma według prognoz rosnąć w średnim tempie ponad 10 proc. rocznie do 2027 r.

– Zaledwie 25 proc. używanych telefonów trafia do ponownej sprzedaży. Istnieje zatem ogromna przestrzeń dla wzrostu rynku odnowionych telefonów – mówi Emma Lehikoinen, dyrektor operacyjna Swappie.

Czytaj więcej

Haute couture dla niezamożnych. Używane ubrania to już nie obciach

Polska to dla Swappie strategiczny rynek – nie tylko dlatego, że to czwarty największy kraj, w którym działa firma (po Niemczech, Włoszech i Hiszpanii). Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej dziewięciu na dziesięciu Polaków ma telefon komórkowy, z czego ok. 70 proc. stanowią smartfony. W 2020 r. w Polsce sprzedano 8,5 mln smartfonów. Łączna wartość sprzedaży wyniosła ok. 9 mld zł, z czego iPhone'y odpowiadają za kwotę 2,36 mld zł – stanowią więc pierwsze miejsce, jeśli chodzi o wartość, choć dopiero czwarte, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych egzemplarzy.

– Naszym głównym priorytetem jest przyspieszenie wzrostu na 15 rynkach, gdzie już jesteśmy obecni, z myślą o dalszej ekspansji w kolejnych latach i zaspokojeniu rosnącego popytu – komentuje Sami Marttinen, współzałożyciel i prezes Swappie. Jak dotąd firma sprzedała ponad 1 mln odnowionych smartfonów.

Nie bez powodu koncentruje się ona na modelach marki Apple: nowe z racji wysokich cen są często poza zasięgiem wielu chętnych.

Rynek musi rosnąć

Coraz więcej konsumentów chce naprawiać sprzęt, zamiast go wymieniać na nowy. – Pół roku po wprowadzeniu usługi obserwujemy duże zainteresowanie wśród użytkowników naszych smartfonów. Chętnych do skorzystania z takiej formy zlecenia naprawy przybywa z każdym miesiącem – potwierdza Jarosław Orski, dyrektor działu Customer Care w Samsung Electronics Polska.

Jak wynika z danych sieci sklepów Alsen.pl, w ciągu ostatniego roku zainteresowanie serwisem pogwarancyjnym w przypadku niektórych sprzętów elektronicznych wzrosło nawet o 30 proc. Firma tłumaczy to nadal chęcią oszczędności, ale coraz częściej jako argument pojawia się też większa świadomość ekologiczna. – Rosnące ceny nowego sprzętu powodują, że indywidualni klienci chętniej naprawiają uszkodzone urządzenia – mówi Jan Zdebel, prezes sieci sklepów Alsen.pl, części grupy AB, dystrybutora elektroniki.

Inne sieci również idą w tym kierunku. – Jako pierwszy dystrybutor na polskim rynku elektroniki użytkowej wprowadziliśmy usługę wymiany używanego smartfona na kartę podarunkową sieci. To prosta usługa na drodze do bardziej zrównoważonego życia – mówi Wioletta Batóg, rzecznik MediaMarktSaturn Polska. – Dzięki temu przedłużamy życie urządzeń i skutecznie oszczędzamy zasoby naturalne, które byłyby potrzebne do produkcji nowych – dodaje.

Stopniowo zmiany na rynku wymuszać będzie także unijne prawo, podnoszące obowiązkowe poziomy odzyskanych z rynku zużytych modeli elektroniki, jak i ubrań. W dalszej perspektywie ma to zachęcić kolejnych sprzedawców do rozwijania obok sprzedaży produktów nowych, również handlu tymi z drugiej ręki. Robi tak choćby sklep odzieżowy Zalando.

Według szacunków rynek smartfonów w Europie jest wart ok. 100 mld euro, przy czym telefony używane lub odnowione stanowią nieco ponad 10 proc. W elektronice widać trend, jaki od dawna obserwować można w przypadku zakupów ubrań, mebli, książek i wielu innych kategorii. Coraz więcej konsumentów woli – zamiast kupowania nowych produktów – sięgnąć po te używane, które komuś innemu nie są już potrzebne. Wszystko po to, aby minimalizować wpływ konsumpcji na wykorzystywanie surowców naturalnych i ogólnie środowisko.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy