Smartfon równie dobry do zakupów jak komputer

W ostatnim roku liczba transakcji dokonywanych przez smartfony wzrosła o ponad 40 proc.

Aktualizacja: 05.02.2021 06:10 Publikacja: 04.02.2021 21:00

Smartfon równie dobry do zakupów jak komputer

Foto: Adobe Stock

Już co piąty kupowany przez internet produkt przypada na urządzenia mobilne, a w 2020 r. wartość takich zakupów przekroczyła już 13 mld zł. To świetny wynik, choć pandemia nie do końca sprzyjała tej formie robienia zakupów.

– Kwarantanna i przebywanie internautów w domu przełożyło się na stały dostęp do laptopa bądź PC, a więc częstsze wykorzystanie urządzeń pełnowymiarowych w zakupach online – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – Mobilnie kupuje aż 59 proc. e-konsumentów, co jest niewielkim spadkiem względem 2019 r. Wśród najczęściej wybieranych m-kateg orii znalazła się moda, elektronika i wyposażenie domu oraz uroda – dodaje. Z badania Izby wynika, że kupujący mobilnie w 24 proc. są w stanie zrezygnować z procesu zakupowego, jeżeli jest on długi i mało przejrzysty.

Czytaj także: E-handel spodziewa się w tym roku 40-procentowego wzrostu

Wciąż wiele osób, nawet jeśli rozpoczyna proces zakupowy na smartfonie, kończy go na komputerze czy innym urządzeniu. To efekt zarówno mniejszego zaufania, jak i wygody – wielu polskich sprzedawców nie ma aplikacji czy choćby strony dostosowującej się do urządzeń mobilnych, co powoduje, iż nawet przeglądanie ofert jest trudne, nie mówiąc o płatności.

Wśród firm, które postawiły na taki kanał sprzedaży, dane są znacznie bardziej optymistyczne. – Zakupy z urządzeń mobilnych są preferowane przez większą część klientów. W Polsce dla CCC ten udział wynosi obecnie około 65 proc., na rynkach zagranicznych sięga 80 proc. – mówi Daria Sulgostowska, rzecznik Grupy CCC. – W dobie pracy zdalnej zwiększył się nieco udział komputerów stacjonarnych w sprzedaży – dodaje.

– Aplikacja radzi sobie świetnie, jest wśród dziesięciu najpopularniejszych w Polsce – mówi Marcin Gruszka, rzecznik Allegro. Na tej platformie udział zakupów mobilnych wynosi już 67 proc. i nadal rośnie.

– Tempo wzrostu jest różne w zależności od grupy docelowej. Konsumenci młodsi znacznie więcej spraw załatwiają już tylko przez telefon, a zakupy są tu jedną z najczęstszych aktywności, więc wzrost wśród nich jest mniej dynamiczny – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital. – Znacznie szybciej rośnie odsetek m-konsumentów w grupie 40+. Trend widoczny jest także w rosnącej liczbie pobrań aplikacji mobilnych i czasu ich użytkowania – dodaje.

Zmiany widzą firmy obsługujące płatności. – Z danych naszego systemu płatności Blue Media wynika, że udział płatności realizowanych z urządzeń mobilnych przekroczył w ubiegłym roku 50 proc. – mówi Krystian Wesołowski, ekspert Blue Media. – Wzrost wynika m.in z dostosowania ścieżki zakupowej do wersji mobilnej. Kilka kroków naprzód zrobiła sama branża płatności. W mobile świetnie sprawdza się opcja zapisania karty płatniczej z opcją jej usunięcia, edycji oraz płatność z wykorzystaniem portfeli kartowych, np. Google Pay czy Apple Pay – dodaje.

– Obecnie trzy na cztery transakcje zakupów online z wykorzystaniem naszych odroczonych płatności odbywają się tą drogą, a jeszcze jesienią ruch na urządzeniach mobilnych był o kilka punktów procentowych mniejszy – mówi Artur Brodowski, szef ds. technologii w PayPo. – Przewidujemy, że wskaźnik udziału mobile może dalej rosnąć, ale z uwagi na strukturę wiekową, przyzwyczajenia naszych klientów czy też różne sytuacje zakupowe zawsze pozostanie jakaś grupa osób robiących zakupy na komputerze – dodaje.

– Ludzie chcą wygody. Mogą i zawsze mogli kupować na komputerze, ale chcą robić zakupy szybciej i wygodniej za pośrednictwem narzędzi, które mają pod ręką. I znowu – są to smartfony – mówi Patrick Friday, prezes Vue Storefront.

Handel
Online kupujemy szybciej i coraz więcej, sklepy przegrywają
Handel
Mniej przewozów kontenerów, mniej środków w funduszach
Handel
Czy 27 kwietnia to niedziela handlowa? Które sklepy będą otwarte?
Handel
Co dręczy polskiego konsumenta? Jeden czynnik jest najsilniejszy od dwóch lat
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Handel
Chiny zaprzeczają: Nie toczą się żadne rozmowy z USA w sprawie ceł