Sieć supermarketów znów będzie racjonować papier toaletowy

Costco po raz kolejny wprowadza racjonowanie papieru toaletowego, ręczników papierowych i środków czystości. Z prozaicznych powodów.

Publikacja: 27.09.2021 13:08

Sieć supermarketów znów będzie racjonować papier toaletowy

Foto: Bloomberg

Konsumenci w USA znów będą musieli się zmierzyć z racjonowaniem produktów w sklepach. Sieć Costco, jedna z największych sieci handlowych w tym kraju, wprowadza bowiem ponownie racjonowanie papieru toaletowego, ręczników papierowych i środków czystości. Powodem jest tym razem nie tyle sama pandemia koronawirusa i rozprzestrzenianie się wariantu Delta, co bardziej prozaiczny kłopot z łańcuchem dostaw.

Costco ma bowiem problemy ze zapewnieniem odpowiedniej liczby ciężarówek, kierowców i kontenerów transportowych, aby dostarczać towary do sklepów. Kłopoty te wynikają pośrednio z pandemii Covid-19, ale także rosnącej inflacji, niedoboru kontenerów, poważnych opóźnień w portach oraz problemów z produkcją.

- Różne duże marki żądają dłuższych terminów realizacji, a w niektórych przypadkach mają trudności ze znalezieniem kierowców i ciężarówek w krótkim czasie – mówił, cytowany przez CNN, Richard Galanti, dyrektor finansowy Costco podczas rozmowy z inwestorami o raporcie kwartalnym.

Czytaj więcej

Małe przyjemności, czyli zajadanie pandemii

Podobnie jak inni detaliści, Costco w zeszłym roku mierzyło się z problemem panicznego wykupowania wielu towarów przez konsumentów. Dotyczyło to wielu rodzajów produktów, w tym tak podstawowych jak papier toaletowy czy środki czystości. Występowały wówczas głównie problemy związane z gwałtownym wzrostem popytu, jednak obecnie Costco obawia się raczej problemów w łańcuchu dostaw.

Zdaniem niektórych ekspertów krok Costco, który ma zapobiec panicznemu opróżnianiu półek przez konsumentów, może się do tego przyczynić.

- W ciągu ostatnich dwóch lat ludzie przyzwyczaili się do reagowania za pomocą panicznego wykupowania, gdy tylko pojawiają się informacje o zbliżających się niedoborach – stwierdził Steven Taylor, profesor na Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej.

Czytaj więcej

3 paczki papieru toaletowego na głowę. Nowe limity na Wyspach

Zdaniem profesora może dojść do sytuacji, w której ludzie usłyszawszy komunikat, że mają „nie panikować, bo produktów nie zabraknie” zareagują właśnie panicznymi zakupami produktów, których ma nie zabraknąć. W efekcie półki będą puste.

Costco, by radzić sobie z problemami w łańcuchach dostaw posunęło się do wyczarterowania trzech kontenerowców (zamiast płacenia za przewóz kontenerów). Mierzy się także z presją inflacyjną – ceny wyrobów celulozowo-papierniczych wzrosły od 4 do 8 procent, a jednorazowych wyrobów z tworzyw sztucznych (np. worków na śmieci) od 5 do 11 procent. Te problemy nie wpłynęły jednak negatywnie na wyniki finansowe, ostatni kwartał przyniósł wyniki lepsze od prognoz, co przełożyło się na wzrost kursu akcji.

Konsumenci w USA znów będą musieli się zmierzyć z racjonowaniem produktów w sklepach. Sieć Costco, jedna z największych sieci handlowych w tym kraju, wprowadza bowiem ponownie racjonowanie papieru toaletowego, ręczników papierowych i środków czystości. Powodem jest tym razem nie tyle sama pandemia koronawirusa i rozprzestrzenianie się wariantu Delta, co bardziej prozaiczny kłopot z łańcuchem dostaw.

Costco ma bowiem problemy ze zapewnieniem odpowiedniej liczby ciężarówek, kierowców i kontenerów transportowych, aby dostarczać towary do sklepów. Kłopoty te wynikają pośrednio z pandemii Covid-19, ale także rosnącej inflacji, niedoboru kontenerów, poważnych opóźnień w portach oraz problemów z produkcją.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy