Sieć supermarketów znów będzie racjonować papier toaletowy

Costco po raz kolejny wprowadza racjonowanie papieru toaletowego, ręczników papierowych i środków czystości. Z prozaicznych powodów.

Publikacja: 27.09.2021 13:08

Sieć supermarketów znów będzie racjonować papier toaletowy

Foto: Bloomberg

Konsumenci w USA znów będą musieli się zmierzyć z racjonowaniem produktów w sklepach. Sieć Costco, jedna z największych sieci handlowych w tym kraju, wprowadza bowiem ponownie racjonowanie papieru toaletowego, ręczników papierowych i środków czystości. Powodem jest tym razem nie tyle sama pandemia koronawirusa i rozprzestrzenianie się wariantu Delta, co bardziej prozaiczny kłopot z łańcuchem dostaw.

Costco ma bowiem problemy ze zapewnieniem odpowiedniej liczby ciężarówek, kierowców i kontenerów transportowych, aby dostarczać towary do sklepów. Kłopoty te wynikają pośrednio z pandemii Covid-19, ale także rosnącej inflacji, niedoboru kontenerów, poważnych opóźnień w portach oraz problemów z produkcją.

- Różne duże marki żądają dłuższych terminów realizacji, a w niektórych przypadkach mają trudności ze znalezieniem kierowców i ciężarówek w krótkim czasie – mówił, cytowany przez CNN, Richard Galanti, dyrektor finansowy Costco podczas rozmowy z inwestorami o raporcie kwartalnym.

Czytaj więcej

Małe przyjemności, czyli zajadanie pandemii

Podobnie jak inni detaliści, Costco w zeszłym roku mierzyło się z problemem panicznego wykupowania wielu towarów przez konsumentów. Dotyczyło to wielu rodzajów produktów, w tym tak podstawowych jak papier toaletowy czy środki czystości. Występowały wówczas głównie problemy związane z gwałtownym wzrostem popytu, jednak obecnie Costco obawia się raczej problemów w łańcuchu dostaw.

Zdaniem niektórych ekspertów krok Costco, który ma zapobiec panicznemu opróżnianiu półek przez konsumentów, może się do tego przyczynić.

- W ciągu ostatnich dwóch lat ludzie przyzwyczaili się do reagowania za pomocą panicznego wykupowania, gdy tylko pojawiają się informacje o zbliżających się niedoborach – stwierdził Steven Taylor, profesor na Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej.

Czytaj więcej

3 paczki papieru toaletowego na głowę. Nowe limity na Wyspach

Zdaniem profesora może dojść do sytuacji, w której ludzie usłyszawszy komunikat, że mają „nie panikować, bo produktów nie zabraknie” zareagują właśnie panicznymi zakupami produktów, których ma nie zabraknąć. W efekcie półki będą puste.

Costco, by radzić sobie z problemami w łańcuchach dostaw posunęło się do wyczarterowania trzech kontenerowców (zamiast płacenia za przewóz kontenerów). Mierzy się także z presją inflacyjną – ceny wyrobów celulozowo-papierniczych wzrosły od 4 do 8 procent, a jednorazowych wyrobów z tworzyw sztucznych (np. worków na śmieci) od 5 do 11 procent. Te problemy nie wpłynęły jednak negatywnie na wyniki finansowe, ostatni kwartał przyniósł wyniki lepsze od prognoz, co przełożyło się na wzrost kursu akcji.

IT
Każdy może sprawdzić, czy jego dane wyciekły. Rządowa aplikacja zaliczyła wpadkę
Materiał Promocyjny
Gdy zapadną egipskie ciemności
Handel
Rosja: Chcesz kupić jajko? Musisz pokazać paszport
Handel
Bruksela walczy z „szybką modą” i chce zakazać spalania niesprzedanych ubrań
Handel
Rząd twierdzi, że pomaga dzieciom, ale VAT-u nie chce obniżyć
Handel
Załamanie sprzedaży: elektronika w dołku, mniejsze wydatki na dom
Handel
Coraz rozważniej robimy zakupy online