Brak celników na Wyspach nie oznacza anarchii

W. Brytania nie ma dość celników, gdyby doszło do twardego brexitu, ale nie oznacza to, że może dojść do anarchii — oświadczyła przedstawicielka władz celnych

Aktualizacja: 30.09.2019 10:49 Publikacja: 30.09.2019 10:46

Brak celników na Wyspach nie oznacza anarchii

Foto: Bloomberg

Margaret Whitby z królewskiego urzędu kontroli dochodów i celnego HMRC wyjaśniła na forum dla firm francuskich "Brexit — przygotuj się” w Paryżu, że infrastruktura i systemy informatyczne urzędu wystarczają do zapewnienia normalnych odpraw 5 mln ciężarówek rocznie w ruchu przez kanał La Manche i Morze Połnocne, o ile deklaracje celne będą składane wcześniej. Przyznała jednak, że połowa brytyjskich firm prowadzących interesy handlowe z Unią nie jest gotowa na rozstanie 31 października i dojdzie do tworzenia się kolejek ciężarówek w portach, jeśli nie będą mieć poprawnych dokumentów celnych.

- Przyznaję, że na razie nie mamy dość celników do zaspokojenia zakładanych potrzeb. Niemniej jednak — dodała przy dźwiękach utworu grupy Sex Pistols — że nie będzie anarchii w W. Brytanii, jeśli wyjdziemy z Unii bez umowy 31 października — cytuje Reuter.

Wyspiarze wdrażają systemy zarządzania ruchem i tworzą w Kencie ośrodki przetwarzania dokumentów tranzytowych przed przyjazdem do portu w Dover czy dotarciem do połączenia kolejowego Eurotunnelu. Powstaną także na stacjach paliw w całym kraju doraźne punkty, gdzie kierowcy TIRów będą mogli sprawdzać, czy mają dokumenty w porządku — dodała Whitby.

Jej odpowiedniczka we francuskich władzach celnych, Violaine Colent poinformowała, że Francja utworzyła inteligentne przejścia graniczne z komputerami, a 500 nowych celników z grona przyjętych 700 będzie gotowych pierwszego dnia brexitu.

Kierowcy jadący z W. Brytanii do Francji, którzy złożyli drogą elektroniczną deklamacje eksportowe w urzędzie celnym otrzymają kod kreskowy dotyczący np. Dover, a numery rejestracyjne ich pojazdów będą automatycznie odczytywane przez kamery przed dokonaniem oceny ryzyka, gdy będą przekraczać kanał. Podczas tej podróży kierowcy otrzymają informację, czy mogą spokojnie jechać zielonym pasem po przybyciu na teren Francji czy też muszą kierować się na pomarańczowy, dla dalszej kontroli.

- Staraliśmy się dostosować naszą infrastrukturę, utworzyliśmy nowe oddziały w Calais i Dunkierce czynne całą dobę przez 7 dni w tygodniu i możemy dostosować się do przepływów międzynarodowego handlu — powiedziała Francuzka. — Przez cały wrzesień robiono próby na każdym ze szlaków prowadzących do granicy i wypadły całkiem dobrze — dodała

Wyjaśniła, że oba urzędy, francuski i brytyjski nie mogą prowadzić bezpośrednich rozmów o koordynowaniu planów działania, bo trwają nadal rozmowy dotyczące brexitu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Subskrybuj
gazeta
Handel
Bruksela szykuje kontratak. Konsultuje cła na towary z USA i złoży skargę do WTO
Handel
Chiny i USA wracają do rozmów w sprawie ceł. Dojdzie do przełomu?
Handel
Donald Trump podał, ile powinny wynieść nowe cła na Chiny. W weekend ruszą rozmowy
Handel
Kradzieży sklepowych znów więcej. Tylko część jest zgłaszana
Handel
USA i Wielka Brytania mają umowę handlową
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem