Reklama
Rozwiń
Reklama

Brak celników na Wyspach nie oznacza anarchii

W. Brytania nie ma dość celników, gdyby doszło do twardego brexitu, ale nie oznacza to, że może dojść do anarchii — oświadczyła przedstawicielka władz celnych

Aktualizacja: 30.09.2019 10:49 Publikacja: 30.09.2019 10:46

Brak celników na Wyspach nie oznacza anarchii

Foto: Bloomberg

Margaret Whitby z królewskiego urzędu kontroli dochodów i celnego HMRC wyjaśniła na forum dla firm francuskich "Brexit — przygotuj się” w Paryżu, że infrastruktura i systemy informatyczne urzędu wystarczają do zapewnienia normalnych odpraw 5 mln ciężarówek rocznie w ruchu przez kanał La Manche i Morze Połnocne, o ile deklaracje celne będą składane wcześniej. Przyznała jednak, że połowa brytyjskich firm prowadzących interesy handlowe z Unią nie jest gotowa na rozstanie 31 października i dojdzie do tworzenia się kolejek ciężarówek w portach, jeśli nie będą mieć poprawnych dokumentów celnych.

- Przyznaję, że na razie nie mamy dość celników do zaspokojenia zakładanych potrzeb. Niemniej jednak — dodała przy dźwiękach utworu grupy Sex Pistols — że nie będzie anarchii w W. Brytanii, jeśli wyjdziemy z Unii bez umowy 31 października — cytuje Reuter.

Wyspiarze wdrażają systemy zarządzania ruchem i tworzą w Kencie ośrodki przetwarzania dokumentów tranzytowych przed przyjazdem do portu w Dover czy dotarciem do połączenia kolejowego Eurotunnelu. Powstaną także na stacjach paliw w całym kraju doraźne punkty, gdzie kierowcy TIRów będą mogli sprawdzać, czy mają dokumenty w porządku — dodała Whitby.

Jej odpowiedniczka we francuskich władzach celnych, Violaine Colent poinformowała, że Francja utworzyła inteligentne przejścia graniczne z komputerami, a 500 nowych celników z grona przyjętych 700 będzie gotowych pierwszego dnia brexitu.

Kierowcy jadący z W. Brytanii do Francji, którzy złożyli drogą elektroniczną deklamacje eksportowe w urzędzie celnym otrzymają kod kreskowy dotyczący np. Dover, a numery rejestracyjne ich pojazdów będą automatycznie odczytywane przez kamery przed dokonaniem oceny ryzyka, gdy będą przekraczać kanał. Podczas tej podróży kierowcy otrzymają informację, czy mogą spokojnie jechać zielonym pasem po przybyciu na teren Francji czy też muszą kierować się na pomarańczowy, dla dalszej kontroli.

- Staraliśmy się dostosować naszą infrastrukturę, utworzyliśmy nowe oddziały w Calais i Dunkierce czynne całą dobę przez 7 dni w tygodniu i możemy dostosować się do przepływów międzynarodowego handlu — powiedziała Francuzka. — Przez cały wrzesień robiono próby na każdym ze szlaków prowadzących do granicy i wypadły całkiem dobrze — dodała

Wyjaśniła, że oba urzędy, francuski i brytyjski nie mogą prowadzić bezpośrednich rozmów o koordynowaniu planów działania, bo trwają nadal rozmowy dotyczące brexitu.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Handel
Potężna fala zwolnień w Black Red White. Pracę straci około 800 osób
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Handel
Chiny pracują nad nowym systemem licencji na eksport metali ziem rzadkich
Handel
CCC stawia na sklepy stacjonarne. Pokazuje plany na 2026 rok
Handel
Skandal wokół Shein. Francuski rząd zapowiada działania regulacyjne
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Handel
Kazachstan staje do wyścigu o metale ziem rzadkich. Złoże jak połowa zasobów Chin
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama