Polski eksport rośnie szybciej od prognoz

W tym roku wartość eksportu wzrośnie o 10–13 proc. wobec 2014 r.

Publikacja: 10.05.2015 21:00

W tym roku eksport wzrośnie w granicach 10-13 proc. w ujęciu r/r.

W tym roku eksport wzrośnie w granicach 10-13 proc. w ujęciu r/r.

Foto: Bloomberg

W tym roku polski eksport wzrośnie w ujęciu rocznym o jedną dziesiątą – prognozuje Bank Zachodni WBK. Dynamika byłaby więc dwukrotnie wyższa niż w roku ubiegłym, w którym wartość eksportu przekroczyła 163 mld euro po wzroście o 5,2 proc.

Do najważniejszych czynników poprawiających wyniki polskich eksporterów będą należeć: wysoka konkurencyjność produktów, ekspansja firm na nowe rynki oraz dalszy poprawa sytuacji gospodarczej w Niemczech, do których kierowana jest blisko jedna czwarta całego polskiego eksportu.

Według szacunków Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE, która prognozuje tegoroczny wzrost eksportu na poziomie jeszcze wyższym – o przeszło 13 proc. r./r. – już wyniki z pierwszych trzech miesięcy 2015 roku okazały się lepsze od oczekiwanych. W marcu eksport miał sięgnąć prawie 15 mld euro, co jest wynikiem o 9,2 proc. lepszym niż w lutym oraz o 11,1 proc. wyższym niż w marcu rok temu.

W I kwartale wzrósł także stosunek eksportu do produkcji sprzedanej przemysłu. W poprzednich latach kształtował się na poziomie 56–57 proc., a obecnie zwiększył się do 62 proc.

Eksperci podkreślają, że o konkurencyjności polskiego eksportu wciąż decydują niskie koszty pracy. – To sprawia, że możemy odbiorcom zagranicznym zaoferować dobre jakościowo produkty w niskich cenach. Podczas gdy stawka godzinowa pracy w Polsce wynosi ok. 8 euro, dla całej strefy euro jest to już prawie 25 euro – mówi ekonomista BZ WBK Piotr Bielski.

Magnes strefy euro

W tym roku mocno będzie się zwiększał eksport do krajów strefy euro. Będzie to kontynuacja trendu z roku ubiegłego, w którym dynamika sprzedaży na tych rynkach przekroczyła 8 proc., przy czym eksport do Niemiec podskoczył o 9,5 proc., do Włoch – o 10 proc., a do Hiszpanii – nawet o 15,5 proc. W tym roku sprzedaż na rynku niemieckim może być wyższa o 14 proc. i – jak prognozuje KUKE – byłby to wynik o 1 pkt proc. wyższy niż w przypadku spodziewanego wzrostu eksportu do pozostałych krajów strefy euro lub pozostałych krajów rozwiniętych.

Problemem natomiast pozostaną ważne dla polskich eksporterów rynki wschodnie, które w ubiegłym roku zmusiły część firm do szukania nowych kierunków zbytu. Eksport na Ukrainę spadł bowiem o 27 proc., do Rosji o 14 proc., na Białoruś o 11,9 proc. – Było to efektem słabnącego wzrostu gospodarczego w tych krajach, a także embarga wprowadzonego przez Rosję na żywność z UE oraz deprecjacji walut Ukrainy i Rosji obniżającej konkurencyjność polskiego eksportu – tłumaczy Bielski.

Kłopoty wynikłe z rosyjskiego embarga sprawiły także, że zmalał popyt na te wyroby polskich przedsiębiorców, które stanowiły „wsad" do produkowanych przez firmy z innych państw towarów na rosyjski rynek.

Według Ministerstwa Gospodarki szansą dla polskich eksporterów mają być kierunki dalekie, co prawda bardziej ryzykowne, ale dające szanse większych zysków niż na mocno konkurencyjnym rynku unijnym.

Zdaniem szefa departamentu sprzedaży produktów w pionie bankowości biznesowej i korporacyjnej BZ WBK Roberta Antczaka dywersyfikacja polskiego eksportu rośnie i jest dużo wyższa niż np. w Czechach będących pozytywnym przykładem zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. – Coraz częściej pojawiają się kierunki, takie jak Azja i Bliski Wschód, gdzie osiągamy najwyższe stopy wzrostu eksportu. Coraz częściej spotykamy się z pytaniami o Amerykę Południową, Stany Zjednoczone, a także Afrykę – wylicza Antczak.

Pomoże państwo

Polscy eksporterzy, którzy jak dotąd czują się najlepiej w bezpiecznych krajach UE, na nowych kierunkach mają znaleźć oparcie w dyplomacji ekonomicznej. – MSZ dołoży starań, by dla działalności biznesowej polskich przedsiębiorstw zdobywać przychylność władz tych krajów i budować klimat do gospodarczej współpracy – zadeklarowała wiceminister spraw zagranicznych Katarzyna Kacperczyk.

Według Ministerstwa Gospodarki coraz skuteczniej wspierają eksporterów wydziały promocji handlu i inwestycji przy polskich ambasadach. Oba resorty zwiększyły także liczbę wyjazdowych misji gospodarczych, na które zabierani są przedsiębiorcy.

W Łodzi o tym, jak prowadzić biznes za granicą

Bank Zachodni WBK pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej" uruchamia Program Rozwoju Eksportu „Globalna skala biznesu"

- Pierwsze spotkanie dla przedsiębiorców odbędzie się 14 maja o 9.00 w Łodzi w Hotelu Double Tree by Hilton.

Eksperci BZ WBK opowiedzą w jego trakcie o tym, jak pokonywać ekonomiczne, prawne i kulturowe bariery w rozwoju eksportu; przedstawiciele PwC przedstawią vademecum przedsiębiorcy na rynkach zagranicznych, a specjaliści Google poprowadzą interaktywne warsztaty oparte na case study.

- Kolejne spotkania zaplanowano m.in. w Warszawie (19.05), Lublinie (20.05) i Białymstoku (21.05).

więcej o programie na www.bzwbk.pl/rozwojeksportu

Gospodarka
Niskie podatki, tanie kredyty i więcej mieszkań. Kandydaci na prezydenta obiecują
Gospodarka
Co proponują kandydaci na prezydenta dla gospodarki i na czyj koszt? Szybki przegląd
Materiał Promocyjny
Polska gospodarka na turboobrotach: PARP rozdysponuje miliardy na rozwój firm
Gospodarka
Unia uderza w tankowce i sojuszników Rosji. 200 jednostek na czarnej liście
Gospodarka
FOR: Na stosunek do prywatyzacji duży wpływ ma to, jak o niej mówimy