Polski eksport zwalnia. Sytuacja u naszych głównych partnerów handlowych wygląda nieciekawie. Szczególnie niepokojące sygnały napływają z gospodarki niemieckiej, od której polski eksport jest bardzo silnie uzależniony. O tym, jaka jest przyszłość polskiego eksportu, które branże radzą sobie najlepiej i gdzie krajowe firmy mogą szukać pomocy przy zagranicznej ekspansji opowiada Robert Antczak.

- Eksport pozostaje nadal głównym kołem zamachowym polskiej gospodarki, ale wyraźnie napływają do nas coraz bardziej niepokojące sygnały – ocenia.

Gdzie szukać wiedzy i partnerów na zagranicznych rynkach?

Robert Antczak poleca przede wszystkim specjalne programy tworzone przez firmy, które posiadają już w tym zakresie bogate doświadczenie. Jednym z nich jest Program Rozwoju Eksportu, który powołał w ubiegłym roku Bank Zachodni WBK razem z koalicją partnerów. Jego głównym celem jest pomoc polskim firmom w ekspansji zagranicznej.

– Jest to koalicja firm komercyjnych, które chcą wspierać polski eksport – mówi Antczak. - W ramach naszych rozwiązań proponujemy narzędzia, które pomogą sprawdzić, na które rynki firma mogłaby eksportować swoje produkty, a następnie pozwolą znaleźć na tych wybranych rynkach konkretnych kontrahentów do nawiązania relacji handlowych. Pomagamy również ocenić wiarygodność zagranicznego partnera i jego zdolność płatniczą.

Którą polskie branże radzą sobie najlepiej za granicą?

- Naszym hitem eksportowym są branże meblarskie i wyposażenia wnętrz. Dynamicznie rozwijamy się również w obszarze produktów spożywczych oraz maszyn rolniczych – podkreśla Antczak.

Jak wynika z rankingu 50 głównych branż eksportowych sporządzanego przez BZ WBK, ogromny potencjał za granicą mają też nasze wyroby futrzane, których eksport w ostatnim czasie wzrasta w zawrotnym tempie.

Autopromocja
CFO Strategy & Innovation Summit 2021

To już IV edycja kongresu dla liderów świata finansów

WEŹ UDZIAŁ

Zmieniają się również trendy geograficzne polskiego eksportu.

Naszym tradycyjnym kierunkiem były od zawsze kraje unijne, w szczególności nasi najbliżsi sąsiedzi. Dziś to się zmienia – coraz więcej eksportujemy również do krajów arabskich, azjatyckich i afrykańskich. Jak zaznacza Antczak, dla wielu polskich firm atrakcyjna wydaje się również Ameryka Łacińska, która otwiera również drzwi na rynki Ameryki Północnej.