Polska dyplomacja wspiera eksporterów

Program Rozwoju Eksportu powstał z myślą o firmach, które planują rozszerzyć swoją działalność o rynki zagraniczne.

Publikacja: 14.06.2015 21:00

Polska dyplomacja wspiera eksporterów

Foto: Bloomberg

Program jest przeznaczony zarówno dla przedsiębiorstw działających lokalnie, jak i firm o zasięgu ogólnopolskim. Ma przekonać przedsiębiorców do zagranicznej ekspansji, pokazywać im korzyści z niej płynące, a także wskazywać narzędzia, które umożliwią bezpieczny rozwój poza granicami Polski.

Bank Zachodni WBK jest organizatorem programu, który realizuje z partnerami: PwC, KUKE, Bisnode oraz Google. Wnoszą oni szeroką wiedzę m.in. na temat potencjalnych rynków eksportowych, sposobów zabezpieczania transakcji, wyszukiwania informacji o potencjalnych partnerach czy pozycjonowania produktów w serwisach internetowych. „Rzeczpospolita" jako patron medialny Programu Rozwoju Eksportu popularyzuje te informacje na swoich łamach, a także relacjonuje spotkania ekspertów z przedsiębiorcami, będące jednym z kluczowych elementów programu.

Przedsięwzięcie realizowane jest pod patronatem Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Oba resorty bardzo aktywnie włączyły się we wspieranie ekspansji polskich firm na zagranicznych rynkach. Jednym ze sposobów wsparcia stała się organizacja i współfinansowanie działań promujących polską gospodarkę za granicą. Finansowa pomoc przeznaczana jest zarówno na promowanie branż uznanych za polskie specjalności eksportowe, jak i konkretnych rynków, na których polski eksport mógłby rozwijać się szybciej.

Coraz większego znaczenia nabiera także wsparcie dyplomatyczne. Przedsiębiorcy biorą udział w misjach organizowanych przez oba resorty, większy jest zakres pomocy polskich dyplomatów w placówkach za granicą, usprawniane jest funkcjonowanie działających przy polskich ambasadach i konsulatach wydziałów promocji handlu i inwestycji. W ub. roku wprowadzono system oceny działań polskich placówek dyplomatycznych pod względem wspierania działających za granicą polskich przedsiębiorców.

Kluczową kwestią jest rozszerzanie wsparcia finansowego, np. w postaci gwarancji kredytowych, a także narzędzi do ubezpieczania transakcji z zagranicznymi partnerami. Firmy powinny także otrzymać pomoc co do sposobu wykorzystania pieniędzy z międzynarodowych organizacji, które wydają je w ramach zamówień publicznych na różnego typu produkty i usługi.

Możliwości zdobycia atrakcyjnych zamówień są duże: np. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju realizuje na rynkach wschodnich projekty, którymi polskie firmy mogłyby być mocno zainteresowane. Ma także wiele projektów dotyczących usług czy kontraktacji dostaw, np. maszyn lub taboru kolejowego.

Na razie jednak polskie firmy sporadycznie korzystają z takich możliwości. Przykładowo w I kw. tego roku żadna polska firma nie realizowała kontraktu dla EBOiR. Za to UNIDO poprosiło niedawno spółkę o realizację projektu budownictwa mieszkaniowego w Kirgistanie.

Gospodarka
Antyrosyjskie sankcje Joe Bidena nie do ruszenia? Jakie pole manewru ma Donald Trump
Gospodarka
Kolejne sankcje USA. Na liście elektrownia atomowa na Ukrainie
Gospodarka
Polski rząd interweniuje w sprawie chipów. „Bez urzędniczego bla, bla”
Gospodarka
Prasa: cła Donalda Trumpa zagrożą 300 tys. miejsc pracy w Niemczech
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Gospodarka
Mosbacher: Polska jest liderem, czas by UE to zrozumiała
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego