Program jest przeznaczony zarówno dla przedsiębiorstw działających lokalnie, jak i firm o zasięgu ogólnopolskim. Ma przekonać przedsiębiorców do zagranicznej ekspansji, pokazywać im korzyści z niej płynące, a także wskazywać narzędzia, które umożliwią bezpieczny rozwój poza granicami Polski.
Bank Zachodni WBK jest organizatorem programu, który realizuje z partnerami: PwC, KUKE, Bisnode oraz Google. Wnoszą oni szeroką wiedzę m.in. na temat potencjalnych rynków eksportowych, sposobów zabezpieczania transakcji, wyszukiwania informacji o potencjalnych partnerach czy pozycjonowania produktów w serwisach internetowych. „Rzeczpospolita" jako patron medialny Programu Rozwoju Eksportu popularyzuje te informacje na swoich łamach, a także relacjonuje spotkania ekspertów z przedsiębiorcami, będące jednym z kluczowych elementów programu.
Przedsięwzięcie realizowane jest pod patronatem Ministerstwa Gospodarki oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Oba resorty bardzo aktywnie włączyły się we wspieranie ekspansji polskich firm na zagranicznych rynkach. Jednym ze sposobów wsparcia stała się organizacja i współfinansowanie działań promujących polską gospodarkę za granicą. Finansowa pomoc przeznaczana jest zarówno na promowanie branż uznanych za polskie specjalności eksportowe, jak i konkretnych rynków, na których polski eksport mógłby rozwijać się szybciej.
Coraz większego znaczenia nabiera także wsparcie dyplomatyczne. Przedsiębiorcy biorą udział w misjach organizowanych przez oba resorty, większy jest zakres pomocy polskich dyplomatów w placówkach za granicą, usprawniane jest funkcjonowanie działających przy polskich ambasadach i konsulatach wydziałów promocji handlu i inwestycji. W ub. roku wprowadzono system oceny działań polskich placówek dyplomatycznych pod względem wspierania działających za granicą polskich przedsiębiorców.
Kluczową kwestią jest rozszerzanie wsparcia finansowego, np. w postaci gwarancji kredytowych, a także narzędzi do ubezpieczania transakcji z zagranicznymi partnerami. Firmy powinny także otrzymać pomoc co do sposobu wykorzystania pieniędzy z międzynarodowych organizacji, które wydają je w ramach zamówień publicznych na różnego typu produkty i usługi.