Jakie znaczenie mają ratingi na rynku obligacji korporacyjnych?
Patrząc na to zagadnienie z perspektywy rozwiniętych krajów Europy można powiedzieć, że rating stanowi jedno z podstawowych narzędzi wykorzystywanych przez uczestników rynku w szeroko rozumianej komunikacji z różnego rodzaju interesariuszami. Rating to bowiem niezależna opinia dotycząca wiarygodności kredytowej, która pomaga podjąć decyzję inwestycyjną, o współpracy albo też o zaangażowaniu kapitałowym.
Na naszym rynku ratingi nie są jednak zbytnio popularne. Z czego to wynika?
Składa się na to kilka czynników. Ratingi w Polsce wciąż są postrzegane jako drogie narzędzie, które wykorzystywane na rynku lokalnym nie dostarczają pełnego spektrum wartości, jakie rating potrafi dostarczyć. Do tego dochodzi także element edukacyjny. Patrząc historycznie w Polsce nie ma tradycji korzystania z tego typu narzędzi. Nie ma ich pełnego zrozumienia zarówno po stronie emitentów, jak i inwestorów. Gdyby więc zastanowić się, co zrobić, aby promować bardziej to narzędzie trzeba przede wszystkim postawić na edukację.
To jakie są realne korzyści z posiadania ratingu?