– W mojej ocenie zarówno statystycznie, jak i jakościowo lubuski program prezentuje się bardzo dobrze. Jesteśmy wciąż jednym z liderów w wykorzystywaniu regionalnego wsparcia – mówi Paweł Sługocki, dyrektor Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w Lubuskim Urzędzie Marszałkowskim.
Dodaje, że wskazują na to statystyki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. – W najważniejszych kategoriach, takich jak liczba zawartych umów o dofinansowanie i wartość wydatków zatwierdzonych we wnioskach o płatność, jesteśmy w ścisłej czołówce – tłumaczy, zaznaczając, że głównym celem programu jest podniesienie konkurencyjności województwa poprzez inwestycje. Dlatego dofinansowano projekty z ważnych dla regionu obszarów, a za te uznano m.in. infrastrukturę transportową i rozwój przedsiębiorczości.
Na drogownictwo trafiło 328 mln zł (18,87 proc. budżetu programu). Dofinansowano budowę i modernizację dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Na liście projektów kluczowych związanych z poprawą infrastruktury transportowej w regionie znalazło się aż 40 pozycji.
Kilka powstaje we współpracy co najmniej dwóch samorządów. Przykład to wspólny projekt powiatów słubickiego i sulęcińskiego. Samorządy podjęły się przebudowy drogi powiatowej nr 1249F na trasie Cybinka – Jerzmanice. To alternatywny dojazd do autostrady A2 w woj. lubuskim.
Osobną grupę inwestycji stanowią drogi dojazdowe do stref aktywności gospodarczej, w przypadku których wspólny projekt rozwoju terenów inwestycyjnych złożyło Lubuskie Trójmiasto (Zielona Góra – Nowa Sól – Sulechów).