Fundusze unijne – serial nową formą promocji

Rozdzielający dotacje coraz śmielej poczynają sobie z ich promowaniem. Spoty w telewizji to już przeżytek, teraz czas na seriale z funduszami unijnymi w roli głównej

Publikacja: 19.09.2011 17:07

Fundusze unijne – serial nową formą promocji

Foto: Bloomberg

W każdym programie operacyjnym zarezerwowano środki przeznaczone na działania informacyjno-promocyjne. Właśnie za nie na inwestycjach dotowanych przez Unię instalowane są tablice, odbywają się konferencje oraz funduszowe pikniki. Pieniądze europejskie reklamowane są w prasie, radiu, telewizji i Internecie. Jak to wygląda w praktyce?

Od spotkań dla mam po FUNIĘ

Promocja dotacji to główne zadanie konsultantów pracujących w punktach informacyjnych funduszy europejskich (PIFE). W ubiegłym roku udzielili oni (osobiście, telefonicznie i mailowo) 202 417 porad dotyczących funduszy. Punkty przeprowadziły też 726 spotkań informacyjnych. Nie wszystkie jednak były typowe. Blisko 50 odbyło się pod hasłem „Mama Może wszystko". Uczestniczyło w nich blisko tysiąc mam powracających  na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka. Podczas spotkań informowano jakie możliwości dają kobietom fundusze europejskie. Spotkania z tego cyklu wyróżniały się tym, że uczestniczki mogły zabrać ze sobą dzieci, o które w czasie zajęć troszczyli się profesjonalni opiekunowie (w zajęciach uczestniczyło ponad 500 maluchów).

Cykliczne spotkania, w tym imprezy plenerowe, organizują też regiony. Dobry choć standardowy przykład to Forum Funduszy Europejskich Województwa Łódzkiego. Na Rynku Manufaktury w Łodzi odbyły się już trzy edycje tej imprezy. Niektóre województwa jak np. Pomorze mają nawet specjalne maskotki związane z funduszami. – Nasza maskotka to foka FUNIA – mówi Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Jak łatwo się domyślić imię maskotki jest nieprzypadkowe.

Coraz ciekawsze programy o funduszach można też obejrzeć w telewizji. Obecnie w ramach kampanii prowadzonej przez Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na antenie TVN Turbo można oglądać kolejne odcinki programu "Pojechany Łikend". Prezentowane są w nim projekty finansowane z programu „Innowacyjna gospodarka" np.  „Opracowanie studium wykonalności dla terenu Twierdzy Boyen w Giżycku". Z kolei w TVP 1 można oglądać odcinki programu „Projekt Europa". Widzowie mogą dowiedzieć się np. z jakich źródeł można uzyskać dotacje na nowe, innowacyjne technologie. Przewodnikami są bohaterowie serialu „Ranczo".

Rajdy rowerowe i serial

To jednak standardowe formy promowania dotacji. Bardziej wyszukany sposób to mobilne punkty informacyjne, dzięki którym urzędnicy - eksperci od funduszy odwiedzają kolejne gminy niosąc „unijny kaganek" wiedzy. Przykład to rajd „Unijne dwa kółka", podczas którego pracownicy Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego zamieniają biurka na rowery, by podczas  rajdu promować fundusze. W ubiegłym roku przejechali w ten sposób 250 km trasą wyznaczoną przez inwestycje finansowane z budżetu Unii Europejskiej. W tym roku przejechali około 200 km. Do akcji włączali się również lokalni samorządowcy. Ponadto, gdy dorośli mogli się dowiedzieć jak rozliczyć dotację młodzi mieszkańcy odwiedzanych miejscowości mogli wygrać atrakcyjne nagrody, oczywiście w konkursach wiedzy o funduszach europejskich.

Na ciekawy pomysł promowania funduszy wpadło teraz Mazowsze. Region będzie promował dotacje dla firm za pomocą serialu pt. Unia serc. Jego akcja, losy głównych bohaterów będą nierozerwalnie związane z unijnymi funduszami. Będzie on transmitowany w TVP Warszawa. Jego emisję zgrano z naborem wniosków o granty dla przedsiębiorców z mazowieckiego programu regionalnego, który odbędzie się w ostatnim kwartale br. - Spoty telewizyjne są już ograne dlatego szukaliśmy czegoś zupełnie nowego. Po zeszłorocznym cyklu reportaży pt. „Nowsze Mazowsze" potrzebowaliśmy kampanii, która z jednej strony zapewni odpowiednią ilość czasu na dokładne opowiedzenie o całym procesie, a z drugiej – zaangażuje widzów i będzie dla nich atrakcyjna. Stąd w Mazowieckiej Jednostce Wdrażania Programów Unijnych narodził się pomysł na  poszukiwanie nowej formuły promocji środków unijnych. Wybrany wykonawca zaproponował format serialu - tłumaczy Mariusz Frankowski, wicedyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Regionalnego w Mazowieckim Urzędzie Marszałkowskim. - Ostatecznie jego emisja zbiegnie się z dodatkowym konkursem dla mazowieckich przedsiębiorców, w którym mamy dla firm 20 mln euro – dodaje.

Odnosząc się żartobliwie do jak najbardziej poważnego i ciekawego pomysłu Mazowsza oraz do prowadzących program „Projekt Europa" z serialu „Ranczo" można tylko żałować, że inny serial - „Na Wspólnej" nie dotyczy funduszy europejskich. Dlaczego? Doszłoby do unifikacji adresów, pod którymi można się dowiedzieć o funduszach, bo główna siedziba Ministerstwa Rozwoju Regionalnego rozdzielającego pieniądze europejskie mieści się właśnie na ulicy Wspólnej w Warszawie.

Product placement, czyli lokowanie produktu

Serialami unijna promocja stoi- Stawiając na serial, Mazowsze nie było pierwsze. Na zlecenie resortu rozwoju w 2005 r. wyemitowano serial pt. "Szanse finanse". W tej komedii omyłek pokazano, jak mieszkańcy niewielkiego miasta mogą uzyskać środki na realizację pomysłów, korzystając z funduszy UE. Inny miniserial to "Uniejów Europejski" (emisja 2011 r.). Przedstawia on rodzinę Funduszalskich, która mieszka w Uniejowie Europejskim, przy ich codziennych obowiązkach, a także gdy podróżują do miejsc, które zmieniły się dzięki dotacjom.

Dotacyjny product placement jest też stosowany od 2009 r. w najpopularniejszych polskich serialach telewizyjnych. Dotychczas wątki dotyczące funduszy europejskich pojawiły się w serialach: "Londyńczycy", "Na dobre i na złe", "Samo życie", "Rodzina zastępcza", "M jak miłość" i "Plebania".

Odnosząc się żartobliwie do poważnych pomysłów z serialami, można tylko żałować, że inny serial – "Na Wspólnej" – nie dotyczy funduszy europejskich. Dlaczego? Doszłoby do unifikacji adresów, pod którymi można się dowiedzieć o funduszach, bo główna siedziba Ministerstwa Rozwoju Regionalnego rozdzielającego pieniądze europejskie mieści się właśnie na ulicy Wspólnej w Warszawie.

W każdym programie operacyjnym zarezerwowano środki przeznaczone na działania informacyjno-promocyjne. Właśnie za nie na inwestycjach dotowanych przez Unię instalowane są tablice, odbywają się konferencje oraz funduszowe pikniki. Pieniądze europejskie reklamowane są w prasie, radiu, telewizji i Internecie. Jak to wygląda w praktyce?

Od spotkań dla mam po FUNIĘ

Pozostało 94% artykułu
Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży