W każdym programie operacyjnym zarezerwowano środki przeznaczone na działania informacyjno-promocyjne. Właśnie za nie na inwestycjach dotowanych przez Unię instalowane są tablice, odbywają się konferencje oraz funduszowe pikniki. Pieniądze europejskie reklamowane są w prasie, radiu, telewizji i Internecie. Jak to wygląda w praktyce?
Od spotkań dla mam po FUNIĘ
Promocja dotacji to główne zadanie konsultantów pracujących w punktach informacyjnych funduszy europejskich (PIFE). W ubiegłym roku udzielili oni (osobiście, telefonicznie i mailowo) 202 417 porad dotyczących funduszy. Punkty przeprowadziły też 726 spotkań informacyjnych. Nie wszystkie jednak były typowe. Blisko 50 odbyło się pod hasłem „Mama Może wszystko". Uczestniczyło w nich blisko tysiąc mam powracających na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem i wychowaniem dziecka. Podczas spotkań informowano jakie możliwości dają kobietom fundusze europejskie. Spotkania z tego cyklu wyróżniały się tym, że uczestniczki mogły zabrać ze sobą dzieci, o które w czasie zajęć troszczyli się profesjonalni opiekunowie (w zajęciach uczestniczyło ponad 500 maluchów).
Cykliczne spotkania, w tym imprezy plenerowe, organizują też regiony. Dobry choć standardowy przykład to Forum Funduszy Europejskich Województwa Łódzkiego. Na Rynku Manufaktury w Łodzi odbyły się już trzy edycje tej imprezy. Niektóre województwa jak np. Pomorze mają nawet specjalne maskotki związane z funduszami. – Nasza maskotka to foka FUNIA – mówi Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Jak łatwo się domyślić imię maskotki jest nieprzypadkowe.
Coraz ciekawsze programy o funduszach można też obejrzeć w telewizji. Obecnie w ramach kampanii prowadzonej przez Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na antenie TVN Turbo można oglądać kolejne odcinki programu "Pojechany Łikend". Prezentowane są w nim projekty finansowane z programu „Innowacyjna gospodarka" np. „Opracowanie studium wykonalności dla terenu Twierdzy Boyen w Giżycku". Z kolei w TVP 1 można oglądać odcinki programu „Projekt Europa". Widzowie mogą dowiedzieć się np. z jakich źródeł można uzyskać dotacje na nowe, innowacyjne technologie. Przewodnikami są bohaterowie serialu „Ranczo".
Rajdy rowerowe i serial
To jednak standardowe formy promowania dotacji. Bardziej wyszukany sposób to mobilne punkty informacyjne, dzięki którym urzędnicy - eksperci od funduszy odwiedzają kolejne gminy niosąc „unijny kaganek" wiedzy. Przykład to rajd „Unijne dwa kółka", podczas którego pracownicy Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego zamieniają biurka na rowery, by podczas rajdu promować fundusze. W ubiegłym roku przejechali w ten sposób 250 km trasą wyznaczoną przez inwestycje finansowane z budżetu Unii Europejskiej. W tym roku przejechali około 200 km. Do akcji włączali się również lokalni samorządowcy. Ponadto, gdy dorośli mogli się dowiedzieć jak rozliczyć dotację młodzi mieszkańcy odwiedzanych miejscowości mogli wygrać atrakcyjne nagrody, oczywiście w konkursach wiedzy o funduszach europejskich.