Oddany do użytku 15 lutego br. fragment wschodniej obwodnicy Wrocławia skrócił drogę z podwrocławskich Siechnic do Łanów po drugiej stronie Odry z dotychczasowych 30 do 8 km. Połączył dwie ważne trasy: drogę wojewódzką nr 455 (Wrocław–Jelcz-Laskowice) i drogę krajową nr 94 (Wrocław–Oława–Opole).
Obwodnica biegnie przez trudny pod względem budowlanym obszar. To tereny zalewowe Odry i Oławy. Łączna długość mostów i estakad poprowadzonych nad wodą to prawie 2 km. Sam most na Odrze ma 286 m długości, a każda z doprowadzających do niego estakad ponad pół kilometra. Do tego dochodzą jeszcze stumetrowe przeprawy nad rzeką Oławą i jej polderem. Tę inwestycję współfinansowano pieniędzmi z Unii Europejskiej, ale nie jest to jedyny duży i zakończony już projekt transportowy na Dolnym Śląsku finansowany z regionalnego programu operacyjnego. Inny to zakup nowoczesnych pociągów dla potrzeb komunikacji miejskiej.
Krótsze podróże
Na dolnośląskich torach kursują już dwa pierwsze z pięciu nowoczesnych pociągów zakupionych przez należące do samorządu województwa Koleje Dolnośląskie (pozostałe trzy pojawią się na torach w czerwcu). Pociągi jeżdżące z szybkością nawet do 160 km/h to niewątpliwie udogodnienie dla mieszkańców regionu korzystających z kolei podobnie jak obwodnica dla kierowców.
Nowe pociągi obsługują połączenia Wrocław–Węgliniec, a w weekendy trasę Wrocław–Jelenia Góra. Podróż tymi najszybszymi regionalnymi pociągami na Dolnym Śląsku pozwala podróżnym pokonać odległość z Wrocławia do Legnicy w niecałą godzinę, a cała podróż pomiędzy Wrocławiem a Węglińcem skróciła się o 20–25 minut. Pasażerowie mogą korzystać z Internetu i ładować telefony komórkowe. Komfort podroży poprawiają też szyby pochłaniające promienie słoneczne, klimatyzacja i wygodne fotele, a niskopodłogowe wejście ułatwiają poruszanie się osobom na wózkach i rodzicom. Jak podkreśla Jerzy Tutaj z zarządu województwa dolnośląskiego, dotychczas najwięcej pieniędzy z programu regionalnego przeznaczono na trzy dziedziny: rozwój transportu właśnie, ochronę środowiska i wsparcie przedsiębiorców. W przypadku tych ostatnich dotacje kierowane są przede wszystkim do małych i średnich firm. Skorzystała z nich m.in. istniejąca od 1946 r. Farmaceutyczna Spółdzielnia Pracy Galena, która dzięki grantowi wdrożyła innowacyjną technologię produkcji nowej generacji produktów leczniczych oraz suplementów żywieniowych. Firma stworzyła m.in. całą grupę suplementów diety, dotychczas nieznanych i niestosowanych w Polsce. Dzięki temu w Galenie powstały nowe miejsca pracy oraz uruchomiono produkcję będącą odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku w odniesieniu do coraz powszechniejszych chorób cywilizacyjnych.
Granty europejskie chronią też przyrodę. – W ramach poprawy środowiska naturalnego dotowane są projekty dotyczące gospodarki odpadami i ochrony przeciwpowodziowej. Korzyści odnoszą tu przede wszystkim obszary wiejskie i górskie. Przykładem może być inwestycja Starej Kamienicy, która kompleksowo rozwiązuje problemy środowiskowe tej gminy, zabezpieczając jednocześnie cenne przyrodniczo tereny graniczące z Karkonoskim Parkiem Narodowym.