Bruksela zgadza się na odtworzenia torów

Bruksela zgodziła się na rewitalizację zaniedbanych tras z jej pieniędzy PKP Polskie Linie Kolejowe mają gotowych 9 projektów o łącznej wartości 2,4 mld zł Do zagospodarowania jest ok. 5,9 mld zł i koleje mają szansę zawalczyć o tę kwotę

Publikacja: 24.04.2012 04:19

Bruksela zgadza się na odtworzenia torów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

– Komisja zgodziła się na możliwość finansowania rewitalizacji linii kolejowych – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu. – To postęp w sprawie – podsumowuje.

Wczoraj w Brukseli na temat finansowania inwestycji kolejowych z dotacji unijnych Sławomir Nowak, minister transportu, rozmawiał z Siimem Kallasem, komisarzem do spraw transportu Komisji Europejskiej, i z komisarzem do spraw polityki regionalnej Johannesem Hahnem oraz z przewodniczącym Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego Brianem Simpsonem.

Kwestia rewitalizacji, czyli odtwarzania torów, za unijne pieniądze pojawiła się po tym, jak Bruksela wstępnie poinformowała, że nie zgodzi się na przesunięcie na inwestycje drogowe 1,2 mld euro z puli przeznaczonej na kolej. Na realizację kolejnych projektów polegających na modernizacji torów, czyli ich gruntowną przebudowę, nie ma już czasu. By wykorzystać unijne dotacje, inwestycje musiałyby zakończyć się w połowie 2015 roku. Szanse na to są znikome, bo projekty nie są jeszcze w ogóle przygotowane.

Na półce gotowych do realizacji czeka za to dziewięć projektów rewitalizacyjnych polegających na odtworzeniu pierwotnych parametrów tras. Ich łączna wartość to 2,4 mld zł, ale jak zapewnia Andrzej Massel, wiceminister transportu do spraw kolei, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowuje już kolejne. Jak mówi Józefa Majerczak, wiceprezes PKP PLK, spółka ogłosiła przetargi warte 18 mld zł, po ich rozstrzygnięciu podpisała umowy warte 12,1 mld zł.

Dzięki realizacji projektów rewitalizacyjnych prędkość na wybranych liniach może wzrosnąć z ok. 30 – 40 km/h do 100 – 110 km/h. Część z nich przeszła już postępowania środowiskowe, część jest w trakcie. – Procedurę mamy wynegocjowaną – zapewnia minister Massel.

Kolejarze wybierają głównie inwestycje nieprzebiegające przez obszary Natura 2000, wówczas bowiem nie jest konieczne sporządzanie czasochłonnych dokumentów, m.in. ocen oddziaływania ich na środowisko.

– To bardzo dobra decyzja, pozwoli w krótkim czasie osiągnąć wymierne efekty polegające na poprawie stanu infrastruktury kolejowej. Dziwię się, że wcześniej zabrakło determinacji, by przeforsować w Brukseli rzecz najpilniejszą dla polskiej kolei – mówi dr Jakub Majewski, ekspert do spraw transportu kolejowego. Dodaje, że dziewięć projektów to stanowczo za mało.

Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, spółki odpowiedzialnej za budowę i utrzymanie torów, dodaje, że ubiegły rok zakończył się zmodernizowaniem i ulepszeniem ok. 1017 km torów (ok. 500 km szlaków w obu kierunkach).

– Dla porównania, w 2010 r. PKP PLK informowały o zakończeniu modernizacji i ulepszeń około 445 km torów – mówi Maciej Dutkiewicz. Wydatki na remont w 2011 r. były o 1 mld zł wyższe od tych z 2010 r. i o ok. 2,4 mld zł większe, niż zakładały prognozy z początku 2011 r. W tym roku mają zamknąć się kwotą ok. 6 mld zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Fundusze europejskie
Wkrótce miliardy z KPO trafią do Polski. Wiceminister finansów podał datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Fundusze europejskie
Horizon4Poland ’24 - fundusze europejskie na polskie projekty B+R!
Fundusze europejskie
Pieniądze na amunicję i infrastrukturę obronną zamiast na regiony
Fundusze europejskie
Piotr Serafin bronił roli regionów w polityce spójności
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Fundusze europejskie
Fundusze Europejskie w trosce o zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży