Przyjęte zostały Rozporządzenie w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmiana Dyrektywy 2014/65/UE czyli MIFID II. W dokumentach tych wprowadzono wyłączenie stosowania przepisów MIFID II do platform crowdfundingowych działających zgodnie z Rozporządzeniem, a także szczegółowe i jednolite zasady działania tych platform.
Rozporządzenie, ma z jednej strony zapewnić spółkom poszukującym kapitału możliwość sięgnięcia po nowe źródła finansowania oparte o crowdfunding, bez wątpliwości dotyczących legalności tego finansowania, z drugiej zaś strony zapewniać jednolite europejskie ramy crowdfuningu i umożliwić platformom transgraniczną działalność ogólnoeuropejską.
Czytaj także: Crowdfunding w przeddzień planowanej przez UE rewolucji
Warto zauważyć że zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, działalność platform crowdfundingowych opartych o finansowanie związane z emisją papierów wartościowych (np. crowdfunding akcyjny) może być prowadzona w oparciu o licencję maklerską lub też bez licencji maklerskiej, w modelu tzw. „słupa ogłoszeniowego". Ten drugi model jest zdecydowanie dominujący na Polskim rynku jednak platforma działa wtedy wyłącznie jako przestrzeń marketingowa dla ofert pozyskania finansowania i ma zakaz oferowania oraz pośredniczenia w przekazywaniu zleceń. Platforma działająca bez licencji ma więc znacznie ograniczone pole działania oraz funkcjonalności (nie może np. bezpośrednio zamieszczać wszystkich informacji o projektach ani prowadzić rynku wtórnego). Trochę inna sytuacja ma miejsce w przypadku platform crowdfundingowych pożyczkowych, które nie są w ogóle uregulowane przepisami, nie są nadzorowane przez KNF i nie wymagają żadnej licencji, ponieważ opierają się na umowach cywilnoprawnych a nie na instrumentach finansowych.
Kluczowe dla działalności platform crowdfundingowych do tej pory i do wejścia w życie Rozporządzenia były więc Stanowisko UKNF dotyczące definicji usługi oferowania instrumentów finansowych zawartej w art. 72 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi z 29 marca 2019 r. oraz Stanowisko Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące zasad funkcjonowania tzw. platform crowdfundingu inwestycyjnego z 9 kwietnia 2020 r. Dodatkowo można było potwierdzić legalność planowanego modelu biznesowego bezpośrednio w Komisji Nadzoru Finansowego w ramach programu Innovation Hub, z czego skorzystała część platform.