Przenoszenie produkcji przez przedsiębiorców, w ciągu ostatnich trzydziestu lat, do coraz to bardziej oddalonych krajów o niższych kosztach produkcji, jest już historią.
Koszty dostaw z Chin rosną, i raczej nie ma nadziei na ich zatrzymanie. Według Claude’a Hayes’a, prezesa DESA LLC., cena dostaw za kontener z Chin do USA wzrosła od stycznia o około 15 proc., do 5.300 dolarów, w lipcu prawdopodobnie wzrośnie do około 5.600 dolarów.
Od 2000 r. koszt przewozu standardowego 18 metrowego konteneru z Azji na Wschodnie Wybrzeże USA wzrósł trzykrotnie i najprawdopodobniej się podwoi, jeżeli ceny ropy wzrosną do 200 dolarów za baryłkę.
Według Jeff ‘a Rubin’a głównego ekonomisty CIBC World Markets w Toronto, koszty transportu to około 9 proc. ceny produktów importowanych do USA, w porównaniu do 3 proc. w 2000 r. kiedy cena ropy wynosiła 20 dolarów za baryłkę.
Za wyższe ceny produktów importowanych do USA, obok kosztów transportu, odpowiedzialna jest inflacja przelewająca się przez większość krajów.