Amerykańscy przedsiębiorcy wracają do domu

Wysokie ceny paliw to wyższe ceny dostaw wszystkich produktów, od baterii po sofy. Zmusza to przedsiębiorców do przenoszenia produkcji z powrotem do Ameryki Północnej

Publikacja: 30.06.2008 16:14

Przenoszenie produkcji przez przedsiębiorców, w ciągu ostatnich trzydziestu lat, do coraz to bardziej oddalonych krajów o niższych kosztach produkcji, jest już historią.

Koszty dostaw z Chin rosną, i raczej nie ma nadziei na ich zatrzymanie. Według Claude’a Hayes’a, prezesa DESA LLC., cena dostaw za kontener z Chin do USA wzrosła od stycznia o około 15 proc., do 5.300 dolarów, w lipcu prawdopodobnie wzrośnie do około 5.600 dolarów.

Od 2000 r. koszt przewozu standardowego 18 metrowego konteneru z Azji na Wschodnie Wybrzeże USA wzrósł trzykrotnie i najprawdopodobniej się podwoi, jeżeli ceny ropy wzrosną do 200 dolarów za baryłkę.

Według Jeff ‘a Rubin’a głównego ekonomisty CIBC World Markets w Toronto, koszty transportu to około 9 proc. ceny produktów importowanych do USA, w porównaniu do 3 proc. w 2000 r. kiedy cena ropy wynosiła 20 dolarów za baryłkę.

Za wyższe ceny produktów importowanych do USA, obok kosztów transportu, odpowiedzialna jest inflacja przelewająca się przez większość krajów.

Koszty produkcji w Chinach rosną również, ze względu na wyższe pensje pracowników. Rosnący kurs juana wobec dolara również działa niekorzystnie na ceny produktów importowanych.

- Uważam, że większość lokalnych firm w przeciągu następnych pięciu lat, zacznie znowu produkować w USA. Będzie tak nie tylko z powodu wyższych kosztów transportu, ale dlatego, że większość firm uzmysłowi sobie, że tylko w ten sposób może mieć kontrolę nad jakością produkcji – mówi Edward Zaninelli, wiceprezes Orient Overseas Container Lines w San Ramon.

Przenoszenie produkcji przez przedsiębiorców, w ciągu ostatnich trzydziestu lat, do coraz to bardziej oddalonych krajów o niższych kosztach produkcji, jest już historią.

Koszty dostaw z Chin rosną, i raczej nie ma nadziei na ich zatrzymanie. Według Claude’a Hayes’a, prezesa DESA LLC., cena dostaw za kontener z Chin do USA wzrosła od stycznia o około 15 proc., do 5.300 dolarów, w lipcu prawdopodobnie wzrośnie do około 5.600 dolarów.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu