Reklama
Rozwiń

Amerykańscy przedsiębiorcy wracają do domu

Wysokie ceny paliw to wyższe ceny dostaw wszystkich produktów, od baterii po sofy. Zmusza to przedsiębiorców do przenoszenia produkcji z powrotem do Ameryki Północnej

Publikacja: 30.06.2008 16:14

Przenoszenie produkcji przez przedsiębiorców, w ciągu ostatnich trzydziestu lat, do coraz to bardziej oddalonych krajów o niższych kosztach produkcji, jest już historią.

Koszty dostaw z Chin rosną, i raczej nie ma nadziei na ich zatrzymanie. Według Claude’a Hayes’a, prezesa DESA LLC., cena dostaw za kontener z Chin do USA wzrosła od stycznia o około 15 proc., do 5.300 dolarów, w lipcu prawdopodobnie wzrośnie do około 5.600 dolarów.

Od 2000 r. koszt przewozu standardowego 18 metrowego konteneru z Azji na Wschodnie Wybrzeże USA wzrósł trzykrotnie i najprawdopodobniej się podwoi, jeżeli ceny ropy wzrosną do 200 dolarów za baryłkę.

Według Jeff ‘a Rubin’a głównego ekonomisty CIBC World Markets w Toronto, koszty transportu to około 9 proc. ceny produktów importowanych do USA, w porównaniu do 3 proc. w 2000 r. kiedy cena ropy wynosiła 20 dolarów za baryłkę.

Za wyższe ceny produktów importowanych do USA, obok kosztów transportu, odpowiedzialna jest inflacja przelewająca się przez większość krajów.

Koszty produkcji w Chinach rosną również, ze względu na wyższe pensje pracowników. Rosnący kurs juana wobec dolara również działa niekorzystnie na ceny produktów importowanych.

- Uważam, że większość lokalnych firm w przeciągu następnych pięciu lat, zacznie znowu produkować w USA. Będzie tak nie tylko z powodu wyższych kosztów transportu, ale dlatego, że większość firm uzmysłowi sobie, że tylko w ten sposób może mieć kontrolę nad jakością produkcji – mówi Edward Zaninelli, wiceprezes Orient Overseas Container Lines w San Ramon.

Przenoszenie produkcji przez przedsiębiorców, w ciągu ostatnich trzydziestu lat, do coraz to bardziej oddalonych krajów o niższych kosztach produkcji, jest już historią.

Koszty dostaw z Chin rosną, i raczej nie ma nadziei na ich zatrzymanie. Według Claude’a Hayes’a, prezesa DESA LLC., cena dostaw za kontener z Chin do USA wzrosła od stycznia o około 15 proc., do 5.300 dolarów, w lipcu prawdopodobnie wzrośnie do około 5.600 dolarów.

Finanse
Listy zastawne: klucz do tańszych kredytów mieszkaniowych?
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Finanse
Otwarcie na dialog, czekanie na konkretne działania
Finanse
Putin gotowy na utratę zamrożonych aktywów. Już nie chce kupować boeingów
Finanse
Donald Trump wybiera nowego szefa Fed. Kandydat musi spełniać podstawowy warunek
Finanse
Holistyczne spojrzenie na inwestora