– Napływa coraz więcej skarg dotyczących tzw. polisolokat. Konsumenci sygnalizują różne problemy. Są wśród nich informacje o wprowadzaniu w błąd podczas podejmowania decyzji o lokowaniu środków, a także problemy z bardzo wysokimi kosztami rezygnacji z tych produktów – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Obecnie Urząd prowadzi dziesięć postępowań wyjaśniających dotyczących takich spraw, dlatego planuje w tym roku przeprowadzić badanie rynku.
Wielkie sprawdzanie
– Będzie to pierwsza taka analiza, nasi prawnicy opracowują zakres przedmiotowy i podmiotowy badania. Na pewno przyjrzymy się warunkom umów pod kątem klauzul niedozwolonych, regulaminom, materiałom reklamowym, a także metodom oferowania tych produktów – dodaje prezes UOKiK.
Są już także pierwsze wyniki postępowań prowadzonych w sprawie polisolokat. Zgodnie z decyzjami Urzędu wydanymi 31 grudnia 2013 r. w sumie niemal 6,7 mln zł kary zapłacić ma Getin Bank.
UOKiK w pierwszej z nich uznał, że klienci nie zostali rzetelnie poinformowani o tym, że decydując się na produkt proponowany przez pracownika banku lub placówki franczyzowej, zawierają wieloletnią umowę, której zerwanie może oznaczać utratę nawet całości oszczędności.