Małe firmy mało wiedzą o korzyściach z faktoringu

Przedsiębiorstwa nie korzystają z tych usług, głównie dlatego, ?że wciąż nie dysponują wiedzą o takiej formie finansowania działalności.

Publikacja: 22.01.2014 11:28

Chociaż faktoring w ostatnich latach szybko się rozwija, wciąż korzystają z niego głównie duże firmy. Najczęściej  sprzedaż faktur wyspecjalizowanym instytucjom wykorzystują przedsiębiorcy z branży stalowej, spożywczej, chemicznej, farmaceutycznej oraz budowlanej. Przy czym w tym ostatnim sektorze dotyczy to głównie producentów materiałów budowlanych oraz dużych składów budowlanych.

Dzięki faktoringowi przedsiębiorstwo nie musi się już martwić o niezapłacone w terminie faktury. Zewnętrzna instytucja, zazwyczaj powiązana z bankiem, gwarantuje mu płynność finansową.

Mniejsi gracze w tyle

Dużym i wciąż niezagospodarowanym przez firmy faktoringowe segmentem klientów jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Obejmuje on setki tysięcy firm, a z usług faktoringowych korzysta jedynie około 5,5 tys. z nich.

131 mld zł wartości miały faktury skupione w 2013 r. przez wyspecjalizowane firmy

– W tym segmencie rynku nasycenie usługami faktoringowymi jest niezmiernie niskie. Małe firmy nie korzystają w ogóle z zewnętrznego finansowania, opierając się głównie na własnych zasobach – mówi Jarosław Jaworski, prezes Coface Poland Factoring i członek zarządu Polskiego Związku Faktorów. – Kredyty bankowe są dla nich niedostępne, ponieważ mniejsze firmy bardzo często nie mają zdolności kredytowej. Z kolei usługa faktoringowa jest zbyt skomplikowana albo taka im się wydaje – dodaje Jaworski.

Pole do edukacji

Jak wynika z najnowszego raportu KB Pretendent „Faktoring dziś i jutro", do którego dotarła „Rz", firmy nie korzystają z faktoringu głównie dlatego, że za mało o nim wiedzą (81 proc.). Istotną barierą jest niezauważanie przez nie potrzeby korzystania z faktoringu – na taką odpowiedź wskazała prawie jedna trzecia badanych.

Przedsiębiorcy natomiast coraz mniej obawiają się skomplikowanych formalności. Na tę barierę wskazało już tylko 2 proc. z nich.

– Dla polskich firm najważniejsze korzyści z faktoringu to szybkie źródło finansowania, poprawa płynności, możliwość wydłużenia terminów płatności dla odbiorców, wygoda w rozliczeniach – mówi Paweł Kacprzak, dyrektor ds. faktoringu w Raiffeisen Polbanku. – Dlatego też kładziemy nacisk na łatwość korzystania z usługi i szybkość rozliczeń. W codziennej współpracy klient nie przesyła do banku żadnych dokumentów, faktur, a cała komunikacja odbywa się za pomocą strony internetowej – informuje Kacprzak.

Jeszcze do niedawna barierą dla firm były koszty faktoringu. Z raportu KB Pretendent wynika, że już tylko 5 proc. z nich uważa, że usługa jest za droga.

Zobacz rozmowę z Jarosławem Jaworskim

– Koszt faktoringu przy danym cyklu obrotu gotówki wynosi 1–2 proc. Oznacza to, że może dostawcy nie zarobią np. 10 procent, a 8–9 procent na danej sprzedaży. Jednak wiedząc, że mają kolejnych klientów i kolejną sprzedaż, powinni się zdecydować na to rozwiązanie – zapewnia Jarosław Jaworski.

Lojalni klienci

Praktyka pokazuje, że jeśli przedsiębiorcy już skorzystają z faktoringu, raczej z niego nie rezygnują. – Z badań opinii klientów, które regularnie prowadzimy, wynika, że tylko 5 proc. nosi się z zamiarem rezygnacji z naszych usług – przekonuje Paweł Kacprzak.

Jego zdaniem to dowodzi, że gdy firma przekona się o zaletach faktoringu, to stara się je maksymalnie wykorzystywać, a stereotypy na temat ceny, uciążliwości operacyjnej czy skomplikowanego procesu tracą rację bytu.

Zdaniem Jarosława Jaworskiego poprawienie płynności wśród małych i średnich firm będzie korzystne dla całej gospodarki. – Faktoring powinien podążać za usługami leasingowymi i zacząć oferować alternatywne formy finansowania w dużej mierze dla firm, dla których banki są niedostępne ?– zaznacza prezes Coface.

Chociaż faktoring w ostatnich latach szybko się rozwija, wciąż korzystają z niego głównie duże firmy. Najczęściej  sprzedaż faktur wyspecjalizowanym instytucjom wykorzystują przedsiębiorcy z branży stalowej, spożywczej, chemicznej, farmaceutycznej oraz budowlanej. Przy czym w tym ostatnim sektorze dotyczy to głównie producentów materiałów budowlanych oraz dużych składów budowlanych.

Dzięki faktoringowi przedsiębiorstwo nie musi się już martwić o niezapłacone w terminie faktury. Zewnętrzna instytucja, zazwyczaj powiązana z bankiem, gwarantuje mu płynność finansową.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje