Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) ogłosiła wyniki badania umiejętności finansowych uczniów pierwszej klasy szkół ponadgimnazjalnych, przeprowadzonego w ramach programu PISA2012.

W badaniu, przeprowadzonym w 18 krajach, najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z Szanghaju, Estonii i Belgii. Polscy 15-latkowie znajdują się mniej więcej w średniej stawki. Najgorzej wypadają zaś Kolumbijczycy, Włosi i Słowacy.

Tylko ok. 9 proc. badanych polskich uczniów ma niski poziom kompetencji finansowych. To niezły wynik w porównaniu z 16 proc. w Hiszpanii i Rosji oraz 21-22 proc. na Słowacji i we Włoszech. W polskich szkołach niestety mało jest prymusów. Wysokie wyniki ma w Polsce co piąty 15-latek, ale najlepszych uczniów jest relatywnie mniej niż średnio w objętych badaniem krajach OECD.

Badanie polegało na rozwiązaniu dwugodzinnego testu z pytaniami m.in. z matematyki i pojęć związanych z finansami. Na końcu testu uczniowie proszeni byli o odpowiedź na kilka pytań ankietowych związanych z ich doświadczeniami w kwestiach finansowych.

Kompetencje finansowe są ściśle związane z doświadczeniem uczniów. Są kraje, takie jak Słowenia, Nowa Zelandia, Austria, Estonia czy Francja, w których ponad 80 proc. uczniów deklaruje posiadanie konta w banku (przy średniej 13 krajów OECD 58 proc.). W Polsce, posiadanie własnego konta deklaruje zaledwie 15,5 proc. uczniów. To najniższy odsetek wśród badanych krajów.