Blisko jedna trzecia polskich przedsiębiorstw prowadzi działalność eksportową. Średnio każda z nich funkcjonuje średnio na siedmiu zagranicznych rynkach – wynika z badań Fundacji Kronenberga działającej przy banku Citi Handlowy. Największa część eksporterów, 40 proc., działa w sektorze produkcji, 29 proc. w handlu, 22 proc. w usługach. Przeszło trzy czwarte z nich funkcjonuje na rynku od ponad dziesięciu lat.
97 proc. firm badanych przez Fundację Kronenberga jest zadowolonych z decyzji o zagranicznej ekspansji
Głównym kierunkiem ekspansji są Niemcy, gdzie odbiorców znalazło 57 proc. polskich przedsiębiorców działających za granicą. Na drugim miejscu znalazła się Rosja – 27 proc., na kolejnych: Francja i Wlk. Brytania – po 16 proc.; Czechy – 14 proc.; Włochy – 13 proc. oraz Litwa – 12 proc. Powoli rośnie jednak liczba firm szukających możliwości rozwoju na rynkach dalekich: w Afryce, Azji, Ameryce czy na Bliskim Wschodzie. Zwłaszcza ten ostatni kierunek staje się atrakcyjny ze względu na możliwość dalszej ekspansji do kolejnych krajów, np. poprzez Dubaj.
Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że jedną z największych barier na zagranicznych rynkach okazuje się biurokracja, na którą wskazało 39 proc. badanych przedsiębiorstw. Koszty pracy, które w Polsce uznawane są za jedną z największych barier rozwojowych, na zagranicznych rynkach wskazuje nieco ponad jedna czwarta firm. Dużym wyzwaniem okazują się także czynniki makroekonomiczne – np. kursy walut i związane z nimi ryzyko, a także silna konkurencja. Fundacja zwraca uwagę, że polscy przedsiębiorcy starają się uzyskać przewagę, inwestując w kapitał ludzki, konkurując ceną oraz jakością produktów i usług.
Z badania wynika, że co piąta firma obecna na zagranicznych rynkach korzysta z zewnętrznego finansowania. Najczęściej jest to kredyt bankowy (58 proc.), linia kredytowa (41 proc.), leasing (41 proc.) oraz dotacje unijne (40 proc.). Przy tym firmy najczęściej oczekują od banków takich produktów, które minimalizują ryzyko kursowe, a także możliwości wygodnej wymiany walut i kredytów na nowe inwestycje. Natomiast o wzroście eksportu lub udanych inwestycjach za granicą decydują – prócz zasobów finansowych – przede wszystkim wiedza o zagranicznych rynkach oraz zdobycie partnerów biznesowych.