Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług. Przedsiębiorstwo musi zawrzeć umowy z osobą, której nieruchomość została przyłączona do sieci i która wystąpiła z pisemnym wnioskiem o zawarcie umowy. Ma ono obowiązek zapewnić zdolność posiadanych urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod odpowiednim ciśnieniem oraz dostaw wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny.
Przedsiębiorstwo musi prowadzić też regularną wewnętrzną kontrolę jakości wody i ma obowiązek zapewnić budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, ustalonych przez gminę w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (w zakresie uzgodnionym w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych).
Ponadto przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ma obowiązek przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o to, jeżeli są spełnione warunki przyłączenia określone w regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków, oraz istnieją techniczne możliwości świadczenia usług.
Przykład
Prezydent miasta decyzją ustalił dla użytkownika wieczystego nieruchomości gruntowej dodatkową opłatę roczną w wysokości stanowiącej 20 proc. wartości nieruchomości z tytułu niedotrzymania terminu rozpoczęcia budowy. Użytkownik odwołał się od decyzji, twierdząc m.in. że budowy nie rozpoczęto z powodu braku sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, której wybudowanie należy do zadań gminy. Brak takiej infrastruktury nie pozwala na ustalenie dodatkowych opłaty rocznej. Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie uwzględniło odwołania, stwierdzając m.in., że użytkownik wiedział, iż gmina w umowie o ustanowienie użytkowania wieczystego nie wzięła na siebie obowiązku wybudowania sieci. Obowiązek taki nie wynikał także z żadnego innego aktu.
Sprawę rozstrzygnął ostatecznie wojewódzki sąd administracyjny, który uznał, że zaopatrzenie w wodę, budowa i utrzymanie urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych jest zadaniem własnym gminy, ale budowa tych urządzeń nie jest obowiązkiem o charakterze bezwzględnym, lecz ma charakter warunkowy. Trudno wyprowadzić obowiązek gminy do budowy tych urządzeń na każdej nieruchomości, na której planowane są inwestycje mieszkaniowe. Właścicielom czy użytkownikom wieczystym nieruchomości nie przysługuje żadne roszczenie o wykonanie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, zapewniającej zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków z ich nieruchomości.rozporządzenie ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (DzU z 2006 r. nr 127, poz. 886)
Na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 29 czerwca 2012 r., sygn. II SA/Łd 220/12
podstawa prawna:: art. 3, 5, 6, 8, 12, 15–17c, 18, 18b–18c, 18e, 19–21 oraz 24–27 ustawy z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 139)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra zdrowia z 29 marca 2007 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (DzU z 2007 r. nr 61, poz. 417)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra budownictwa z 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (DzU z 2006 r. nr 127, poz. 886)
Koszty utrzymania fontann
Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne obciąża gminę na podstawie cen i stawek opłat ustalonych w taryfie za wodę:
- pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych;
- zużytą do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe;
- zużytą do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych.