Ujęcie przychodów i rozchodów w budżecie z tytułu emisji obligacji

Nieujmowanie w budżecie środków związanych z emisją obligacji (przychodów, rozchodów) nie jest właściwe, nawet jeśli zobowiązanie miałoby na przedmiot jedynie konsolidację wcześniejszych zobowiązań gminy.

Publikacja: 25.07.2017 02:00

Ujęcie przychodów i rozchodów w budżecie z tytułu emisji obligacji

Foto: Fotolia

- Nasza gmina zamierza wyemitować obligacje. Celem emisji byłoby pozyskanie środków na konsolidację wcześniej zaciągniętych zobowiązań przez gminę – w tym z obligacji. Z racji właśnie konsolidacji (naszym zdaniem nie będzie nowego zobowiązania) – uważamy, że nie ma potrzeby ujęcia w budżecie m.in. przychodów i rozchodów z tytułu nowej emisji obligacji. Czy stanowisko to jest słuszne?

Po pierwsze, zgodnie z art. 212 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o finansach publicznych (dalej uofp) uchwała budżetowa - która stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym (art. 212 ust. 4 uofp) - określa m.in. łączną kwotę planowanych przychodów oraz łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. a uofp, do przychodów budżetu ww. jednostki zalicza się także środki ze sprzedaży papierów wartościowych (w tym obligacji), zaś w rozchodach publicznych ujmowane są m.in. wykup wspomnianych papierów wartościowych (art. 6 ust. 2 pkt 1 uofp).

Po drugie, istotne znaczenie w kontekście emisji obligacji przez jednostki samorządowe mają art. 89 ust. 1 pkt 3, art. 91 ust. 1 i art. 212 ust. 1 pkt 6 uofp. Z tych norm wynika, że jednostki mogą emitować papiery wartościowe na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów, przy czym suma zaciągniętych w ten sposób zobowiązań nie może przekroczyć kwoty określonej w uchwale budżetowej, stanowiącej limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 uofp.

Po trzecie, mając na względzie powyższe unormowania przyjąć można, że emisja obligacji niezależne od tego, czy związana jest ze spłatą wcześniej zaciągniętych zobowiązań (jak wynika z podanego stanu faktycznego), stanowi nowy tytuł dłużny, gdyż kreuje nowy stosunek obligacyjny pomiędzy emitentem (tu: jednostka samorządu terytorialnego) a właścicielem obligacji (obligatariuszem), a w konsekwencji, cel i wartość emitowanych obligacji musi być ujęty w wielkościach zaplanowanych w uchwale budżetowej. Zatem, przychody z ww. tytułu winny zostać ujęte w budżecie danej jednostki, podobnie jak i rozchody z tytułu wykupu obligacji. Ponadto, suma zaciągniętych zobowiązań zarówno z tytułu kredytów i pożyczek, jak i z wyemitowanych papierów wartościowych, nie może przekroczyć limitu określonego w uchwale budżetowej.

Po czwarte, warto przytoczyć stanowisko WSA w Rzeszowie z wyroku z 12 czerwca 2007 r. (I SA/Rz 400/07), w którym wskazano, że: „limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 82 ust. 1 ustawy o finansach publicznych [obecnie art. 89 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - uwaga autora] jest obligatoryjnym elementem uchwały budżetowej gminy, gdyż wynika to z klarownego przepisu rangi ustawowej (art. 184 ust. 1 pkt 9 ustawy o finansach publicznych) [obecnie art. 212 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych - uwaga autora], a ponadto określenie tego limitu jest niezbędne, gdyż suma zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz zobowiązań z wyemitowanych papierów wartościowych nie może przekroczyć limitu określonego w uchwale budżetowej. Oznacza to, że o ile uchwała budżetowa gminy na dany rok budżetowy nie zawiera - mimo ustawowego wymogu - tego limitu, to gmina nie może zaciągać kredytów lub pożyczek oraz emitować papierów wartościowych (w rozumieniu art. 82 ust. 1 ustawy o finansach publicznych)" [obecnie art. 89 ust. 1 ustawy o finansach publicznych - uwaga autora].

Po piąte, przy zaciąganiu zobowiązań m.in. z tytułu emisji obligacji na cele określone w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 i art. 90 ustawy o finansach publicznych, jednostki zobowiązane są stosować reguły z art. 243 i art. 244 tej ustawy. Oznacza to, że obciążenia budżetu samorządowego m.in. spłatami z tytułu emisji obligacji z odsetkami nie mogą przekroczyć relacji z ww. art. 243, bowiem w takim przypadku dana jednostka traci prawo do uchwalenia budżetu.

Na koniec warto dodać, że zgodnie z art. 91 ust. 2 uofp, w przypadku zamiaru emisji obligacji na cel, o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2-4 i art. 90 ustawy o finansach publicznych, zarząd danej jednostki jest obowiązany uzyskać opinię regionalnej izby obrachunkowej o możliwości wykupu papierów wartościowych.

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1870 ze zm.)

- Nasza gmina zamierza wyemitować obligacje. Celem emisji byłoby pozyskanie środków na konsolidację wcześniej zaciągniętych zobowiązań przez gminę – w tym z obligacji. Z racji właśnie konsolidacji (naszym zdaniem nie będzie nowego zobowiązania) – uważamy, że nie ma potrzeby ujęcia w budżecie m.in. przychodów i rozchodów z tytułu nowej emisji obligacji. Czy stanowisko to jest słuszne?

Po pierwsze, zgodnie z art. 212 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o finansach publicznych (dalej uofp) uchwała budżetowa - która stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w danym roku budżetowym (art. 212 ust. 4 uofp) - określa m.in. łączną kwotę planowanych przychodów oraz łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Z kolei na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 lit. a uofp, do przychodów budżetu ww. jednostki zalicza się także środki ze sprzedaży papierów wartościowych (w tym obligacji), zaś w rozchodach publicznych ujmowane są m.in. wykup wspomnianych papierów wartościowych (art. 6 ust. 2 pkt 1 uofp).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego