Rynek usług faktoringowych na przestrzeni ostatnich czterech lat wzrósł niemal dwukrotnie i umacnia swoją pozycję w sektorze usług finansowych. Wskaźnik penetracji PKB (mierzony sumą wykupionych wierzytelności) w roku 2013 osiągnął poziom 8 proc. Jest nadal niższy od średniej europejskiej, gdzie przekracza 9 proc., ale znacząco wyższy od średniej światowej, która wynosi ponad 4 proc. Zdaniem ekspertów wciąż jest jeszcze w Polsce przestrzeń do wzrostu.
– Coraz więcej firm dostrzega korzyści tej usługi finansowej. Warto jednak zaznaczyć, że wciąż liczba ta stanowi niewielki odsetek wszystkich przedsiębiorstw działających na rynku – zauważa Arkadiusz Kleszcz, prezes Faktoramy.
Jego zdaniem dzięki konkurencji oferta faktorów jest coraz atrakcyjniejsza, również dla mniejszych firm. – Rynek ewoluuje w kierunku obsługi firm z sektora MSP, a nawet walki o klientów z segmentu mikro – mówi.
Jerzy Dąbrowski, Dyrektor Departamentu Faktoringu i Finasowania Handlu, Bank Millennium
Pierwszy kwartał tego roku to kolejny okres wzrostu wartości rynku faktoringowego w Polsce. Dynamika jest podobna do tej zanotowanej w całym 2013 roku - czyli ponad 115 proc. Oznacza to, że popularność rozwiązań faktoringowych stale rośnie, co także potwierdza skala przyrostu liczby klientów oraz obsługiwanych w ramach umów faktoringowych kontrahentów. To, że z roku na rok, z kwartału na kwartał, rynek notuje dodatnie dynamiki pokazuje ewidentnie, że faktoring jest rozwiązaniem sprawdzającym się w każdym czasie - zarówno w okresach prosperity, jak i spowolnienia gospodarczego. Faktoring stał się rozwiązaniem nie tylko dla wybranych i nie tylko sposobem na trudne czasy, ale narzędziem stosowanym na co dzień w celu wygładzania luk płynnościowych, jakie pojawiają się w związku z kwotowym i czasowym niedopasowaniem przepływów po stronie należności i zobowiązań. Coraz więcej przedsiębiorstw w Polsce na stałe „wbudowało" rozwiązania faktoringowe w bieżące cykle płatnicze, aby wykorzystać potencjał tkwiący w należnościach i płacić swoje zobowiązania szybciej w celu realizacji rabatów, które ostatecznie zmniejszają koszty i zwiększają konkurencyjność. Wydaje się, że polska gospodarka ma się coraz lepiej, a więc w nadchodzących miesiącach zwiększy się także wolumen sprzedaży realizowanej przez polskie firmy. To z kolei daje podstawę do przewidywania, że najbliższe kwartały jedynie potwierdzą pozytywny trend, jaki dominuje na rynku faktoringowym.
Stanisław Atanasow, Prezes Zarządu Crédit Agricole Commercial Finance