Janusz Kamiński broni sztuki operatorskiej

Operatorzy coraz bardziej niepokoją się, że tracą kontrolę nad zdjęciami filmowymi, za które są odpowiedzialni.

Aktualizacja: 01.05.2018 11:51 Publikacja: 01.05.2018 09:42

Janusz Kamiński

Janusz Kamiński

Foto: Wikimedia Commons, Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic license, fot. Fryta73

Janusz Kamiński, stały współpracownik Stevena Spielberga, sześciokrotnie nominowany do Oscara i dwukrotny laureat tej statuetki (za „Listę Schindlera” i „Szeregowca Ryana”) podczas spotkania Międzynarodowej Gildii Operatorów stwierdził, że „wraz z rozwojem techniki cyfrowej coraz bardziej zaciera się własność obrazu”.

Gdy filmy były kręcone na taśmie autorzy zdjęć całkowicie kształtowali obrazy. W erze digitalnej w postprodukcji wszystko może zostać zmienione – nawet kolorystyka filmu.

„W pewnym sensie nie jest to już dla mnie robienie filmów” — cytuje Kamińskiego „The Hollywood Reporter”. Wypowiedź ta jest tym bardziej znamienna, że komputerowa obróbka była mocno wykorzystywana w ostatnim filmie Spielberga „Player One”.

— Gdzie kucharek sześć tam nie ma co jeść — mówił Kamiński. — Na razie jeszcze rezultaty mogą być w porządku, jeśli człowiek współpracuje z tak dobrym szefem jak Steven Spielberg. Ale przy mniej zaangażowanym w wygląd filmu reżyserze już wkrótce możemy stracić nad naszą pracą  kontrolę.

Kamiński przypomniał, że zdjęcia filmowe to gra światła i cieni. Przy obróbkach komputerowych wszystko to można wykasować, zmanipulować i zniekształcić.

Pytany przez moderatora dyskusji o „Player One” Janusz Kamiński odpowiedział, że jest z tego wspaniałego filmu dumny, ale jego wkład w obraz wynosi około 40 procent. Do niego należą sceny pokazujące realny świat. Ten wirtualny został stworzony cyfrowo i zdjęcia do tej część filmu konsultował ze specjalistami od obróbki komputerowej.

Wybitny operator polskiego pochodzenia wierzy jednak, że rozprzestrzeniająca się dzisiaj w kinie moda na taki styl pracy nad obrazem za jakiś czas przeminie. I praca operatora znów stanie się czystą sztuką.

Barbara Hollender na podstawie „The Hollywood Reporter”

Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Film
Bono specjalnie dla „Rzeczpospolitej": U2 pracuje nad nową płytą
Film
Zaskakujący zwycięzcy Millenium Docs Against Gravity. Jeden z szansą na Oscara
Film
Cannes’25: Tom Cruise walczy z demonem sztucznej inteligencji i Rosjanami
Film
Festiwal w Cannes oficjalnie otwarty. Nagroda za całokształt twórczości dla Roberta De Niro
Film
Cannes 2025: Trump kontra europejskie kino