Millennium... ****

Literaturę kryminalną w ostatnich dziesięcioleciach zdominowali Amerykanie. Ale honoru Europy z powodzeniem bronią Szwedzi: Henning Mankell z komisarzem Kurtem Wallanderem z Ystad, a ostatnio Stieg Larsson z Mikaelem Blomkvistem, dziennikarzem śledczym magazynu „Millennium”.

Publikacja: 05.11.2009 17:17

„Millennium. Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” to ekranizacja pierwszej części trylogii. Ma dwoje

„Millennium. Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” to ekranizacja pierwszej części trylogii. Ma dwoje równorzędnych bohaterów, których losy początkowo ukazywane równolegle z czasem się splatają

Foto: Rzeczpospolita

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,387427.html]Zobacz fotosy z filmy[/link]

Zobacz na tv.rp.pl - [link=http://]Jak ekranizować dobrą literaturę[/link][/b]

Larsson (1950 – 2004) napisał jedynie (choć to prawie 2000 stron) trylogię „Millennium”, ale z powodu śmiertelnego ataku serca nie doczekał jej wydania ani międzynarodowych sukcesów. W młodości należał do partii komunistycznej – w 1977 r. zapisał jej w testamencie swój majątek, co dziś jest przedmiotem sądowych sporów. Potem stał się ekspertem w dziedzinie organizacji faszystowskich i prawicowego ekstremizmu.

Echa tych zainteresowań bez trudu znajdziemy na kartach „Millennium” i na ekranie. Ukazana w nich Szwecja to okryty protestanckim chłodem kraj dobrobytu przygnieciony balastem historycznych niedomówień i półprawd, który nigdy nie rozliczył się z kolaboracji i tolerancji dla nazizmu.

„Millennium. Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet” to ekranizacja pierwszej części trylogii. Ma dwoje równorzędnych bohaterów, których losy początkowo ukazywane równolegle z czasem się splatają. Mikael Blomkvist (Nyqvist), dziennikarz śledczy magazynu „Millennium”, właśnie przegrał proces o zniesławienie z wpływowym biznesmenem, czeka go pół roku więzienia.

Lisbeth Salander (świetna Rapace) jest hakerką w agencji detektywistycznej. Mimo 24 lat nad jej życiem ciągle czuwa kurator. Mikael przyjmuje propozycję sędziwego przemysłowca (Taube). Ma podjąć próbę rozwiązania zagadki zaginięcia czterdzieści lat wcześniej jego 16-letniej ukochanej siostrzenicy. Z czasem z pomocą przychodzi mu Lisbeth. Ich żmudne śledztwo to sprawdzanie dawno zatartych tropów, rozmowy z ludźmi, którzy już nic nie pamiętają.

Nie ma tu efektownych bójek, pościgów, a poszukującej prawdy parze daleko do wszystkowiedzących detektywów z dawnych lat. Zarówno Larsson, jak i reżyser postawili przede wszystkim na psychologię. Dzięki temu ten momentami bardzo brutalny i mroczny thriller wciąga bez reszty.

[i]Szwecja, Dania 2009, reż. Niels Arden Oplev, wyk. Michael Nyqvist, Noomi Rapace, Kena Endre, Sven-Bertil Taube, Peter Haber[/i]

[b][link=http://www.rp.pl/galeria/9131,1,387427.html]Zobacz fotosy z filmy[/link]

Zobacz na tv.rp.pl - [link=http://]Jak ekranizować dobrą literaturę[/link][/b]

Pozostało 92% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu