Dramat weterana hiszpańskiego kina opowiada o jednej z najciekawszych postaci doby klasycyzmu, obywatelu świata Lorenzu Da Ponte. Zanim stał się cenionym librecistą w Wiedniu, w którym stworzył m.in. libretta do oper Mozarta, zdobył rozgłos libertyna w rodzinnej Wenecji.
Żyd, mason i jednocześnie katolicki ksiądz został z niej wydalony za złe prowadzenie się – utrzymywanie stosunków z mężatką, z którą otworzył burdel. Z Wiednia wyjechał do Pragi, stamtąd do Londynu, a w końcu do Nowego Jorku, gdzie został pierwszym profesorem literatury włoskiej na Columbia College. Saura skupił się na okresie wiedeńskim. Film oszałamia wnętrzami z epoki i plenerami stylizowanymi na stare grawiury i dekoracje teatralne oraz ariami.
„Obywatel Kane” to kamień milowy w historii kina. Orson Welles zaproponował w nim nowy rodzaj narracji i rewolucyjne rozwiązania techniczne, w tym zastosowanie głębi ostrości. Opowieść o śledztwie pewnego reportera w sprawie znaczenia tajemniczego ostatniego słowa, jakie wypowiedział przed śmiercią wielki magnat prasowy – tytułowy Kane – otrzymała Oscara za najlepszy scenariusz.
[i] Pokazy przedpremierowe, Etnokino w Muzeum Etnograficznym, Warszawa, ul. Kredytowa 1, bilety 10 zł, rezerwacje: tel. 609 525 756, poniedziałek (23.08), środa (25.08), godz. 20[/i]