KINO/TEATR - Słomkowy kapelusz, reż. René Clair

Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej zaprasza na kolejny pokaz w ramach drugiej edycji spotkań teatru w kinie KINO/TEATR realizowanej przez Filmotekę Narodową i Teatr Narodowy

Publikacja: 04.01.2012 13:39

KINO/TEATR - Słomkowy kapelusz, reż. René Clair

Foto: materiały prasowe

Tym razem w programie będzie film "Słomkowy kapelusz", w reżyserii René Claire'a. Gościem spotkania będzie Piotr Cieplak reżyser i pedagog, dwukrotny zdobywca Feliksa Warszawskiego i Paszportu „Polityki".

Cieplak, obok inscenizacji Becketta, zasłynął przeniesieniem na deski Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie sztuki Eugene'a Labiche'a „Słomkowy kapelusz". Za tę niebanalną inscenizację został nagrodzony przez miesięcznik „Teatr" nagrodą im. Konrada Swinarskiego. Blisko 80 lat wcześniej po tę samą sztukę sięgnął znakomity francuski reżyser René Clair czyniąc z niej podstawę swojego filmu pod tym samym tytułem. Z tej nie najwyższych lotów komedyjki Clair zdołał wydobyć celną satyrę na francuskie mieszczaństwo – jego zakłamanie i moralną obłudę. Przy okazji niejako, z właściwą sobie ironią, reżyser ośmieszył zwietrzały XIX-wieczny teatr z jego napuszoną i płaską formą jarmarcznej zabawy.

Lekki wodewil Labiche'a stał się zatem inspiracją  zarówno dla kina, jak i teatru. I o tych inspiracjach właśnie, na czwartym już spotkaniu w Iluzjonie, opowie Piotr Cieplak. Spotkaniu z reżyserem towarzyszyć będzie projekcja owego słynnego „Słomkowego kapelusza", który otworzył René Clairowi drzwi do kariery.

Projekcja i spotkanie odbędą się 10 stycznia, wtorek, Kino Iluzjon Filmoteki Narodowej,

Biblioteka Narodowa, Warszawa, al. Niepodległości 213, wejście A

Szczegóły na www.fn.org.pl oraz www.narodowy.pl.

SŁOMKOWY KAPELUSZ (Un Chapeau de paille d'Italie) * 81 min.

reż. i scen.: René Clair; zdj.: Marice Desfassiaux, Nicolas Roudakoff; wyk.: Albert Préjean, Olga Tschechowa, Marise Maia, Alice Tissot, Paul Ollivier i inni / Francja 1927

Akcja filmu opartego na niezwykle popularnym swego czasu wodewilu z połowy XIX wieku obraca się wokół tytułowego rekwizytu – czyli słomkowego kapelusza, który został zjedzony przez konia. Szkopuł w tym, że kapelusz jest własnością pewnej damy, która dopuściła się zdrady piekielnie zazdrosnego męża i brak wspomnianego rekwizytu może stanowić niezbity dowód jej wiarołomności. W poszukiwania duplikatu wplątany jest także właściciel łakomego konia, mający akurat w tym dniu stanąć na ślubnym kobiercu.

Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów