Rekomendacje filmowe na weekend. W poszukiwaniu wartości: Ameryka, Europa, Azja

Dziś trzy bardzo różne filmy: dystopijny dramat wojenny „Civil war”, delikatna opowieść o uczuciach i tragedii kobiety „Rosalie” oraz opowieść o szukaniu harmonii życia „Perfect Days”

Publikacja: 12.04.2024 12:45

Kirsten Dunst jako fotoreporterka Lee w „Civil War”

Kirsten Dunst jako fotoreporterka Lee w „Civil War”

Foto: mat. pras.

Civil War

Reż.: Alex Garland 

Wyk.: Kirsten Dunst, Wagner Moura, Cailee Spaeny

W Ameryce trwa krwawa wojna domowa. Teksas, Kalifornia i Floryda występują przeciwko rządowi federalnemu i reszcie kraju. Konflikt pochłania wiele ofiar. Bomby spadają na miasta, ludzie uciekają w panice. Na ekranie koszmarne obrazy. I to potworne zdanie żołnierza: „Oni do nas strzelają, to my strzelamy do nich”. Przez to piekło czwórka dziennikarzy usiłuje przebić się do Waszyngtonu, by zrobić wywiad z prezydentem. Ludzie w różnym wieku, z różnymi doświadczeniami życiowymi. I taką samą potrzebą adrenaliny. Ta opowieść o dziennikarzach wojennych daje wiele do myślenia. Po co tworzy się zdjęcia i raporty z wojny? I na ile można zobojętnieć na śmierć i tragedię? A dojrzewanie do tego zawodu czy musi być pozbywaniem się empatii?

Czytaj więcej

W filmie „Civil War” Ameryka pogrąża się w chaosie

Garland rysuje ponurą wizję okaleczonego świata. Jednak tym razem ów świat jest aż za dobrze znany. Powstało dziesiątki filmów o pracy korespondentów wojennych. Zwykle jednak byli oni przybyszami z zewnątrz obserwującymi przewroty w innym świecie. Tu chodzi o wojnę domową w dobrze znanej nam zachodniej rzeczywistości. I może dlatego również ten film, znakomicie zrealizowany, ze świetnymi, podkreślającymi narastający chaos zdjęciami Roba Hardy’ego, robi tak duże wrażenie. W spolaryzowanych społeczeństwach może wystarczyć jeden krok, by stał się prawdą. 

Perfect Days

Reż.: Wim Wenders 

Wyk.: Koji Yakusho, Tokio Emoto

Wim Wenders pracował w Europie i Ameryce, teraz po natchnienie pojechał do Japonii. Jego „Perfect Days” to historia sprzątacza toalet tokijskich - mężczyzny, który niejedno przeżył, a teraz cieszy się każdym dniem, spotkaniami z ludźmi, na jakich trafia na swojej drodze. Nie ma już wielkich ambicji. Ale wiemy, że jest inteligentem i człowiekiem wrażliwym. Po pracy wraca do domu pełnego magnetofonowych kaset i książek, czyta przed snem Faulknera, stara się osiągnąć życiową harmonię.

Czytaj więcej

Nowe oblicze festiwalu w Cannes

Ciekawe, że Wenders, który przez całe życie walczył, szukał natchnienia i inspiracji na dwóch kontynentach, przewodniczył Europejskiej Akademii Filmowej teraz odnalazł receptę na życie w pozbyciu się ambicji i spokojnej kontemplacji tego, co wokół. „Perfect Days” było nominowane do Oscara, a podczas ubiegłorocznego festiwalu canneńskiego dostało Nagrodę Ekumeniczną. Z kolei Koji Yakusho został na tym samym festiwalu uhonorowany za najlepszą kreację aktorską. 

Rosalie

Reż.: Stephanie Di Giusto 

Wyk.: Nadia Tereszkiewicz, Benoit Magimel, Benjamin Biolay

Ta historia nie jest wcale wyssana z palca. Inspiracją do napisania scenariusza „Rosalie” stała się historia Clementine Delait, brodatej kobiety, która razem z mężem prowadziła bar i na przełomie XIX i XX wieku stała się sławna. Tyle że filmowa Rosalie nie marzy o sławie. Chce normalnie żyć. Mieszka z ojcem, goli twarz, ciało przykrywa suknią i nikt w miasteczku nie wie o jej tragedii. Dopóki ojciec nie wyda jej za mąż. Bierze ją dla posagu właściciel upadającego baru. I pierwszej nocy odpycha. Czuje do niej wstręt. A ona marzy o miłości, dziecku i ma piękną duszę. „Bardzo chciałam zrozumieć jej uczucia – mówi odtwórczyni głównej roli Nadia Tereszkiewicz. – Dostrzegłam w niej siłę i dumę. Jej ogromną potrzebę kochania i bycia kochaną. Ta postać zmusza do zadania pytania o istotę kobiecości, ale też o miejsce kobiety w społeczeństwie”. Ciekawy film o inności, podstawowych wartościach, które przegrywają z uprzedzeniami i nietolerancją.

Civil War

Reż.: Alex Garland 

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
„Furiosa: Saga Mad Max”: kino nieświeżej zemsty
Film
Cannes 2024. „Franz” Agnieszki Holland zyskuje dystrybutorów
Film
Filmowy Donald Trump wciąga amfetaminę. Ekipa byłego prezydenta USA: To zniesławienie
Film
USA: Policja wszczęła śledztwo ws. śmierci gwiazdy "Przyjaciół"
Film
Cannes 2024: Rosjanin uzależniony od imperializmu