Opinie o "Katyniu" recenzentów prasy niemieckiej, francuskiej i rosyjskiej

W niemieckiej prasie filmem zajęli się nie tylko krytycy, ale przede wszystkim publicyści i historycy, opisując, jak w "Die Welt", historię zbrodni katyńskiej i cytując słowa Gorbaczowa, że "przyczyną tragedii był stalinizm".

Aktualizacja: 24.02.2008 17:20 Publikacja: 20.02.2008 17:29

Opinie o "Katyniu" recenzentów prasy niemieckiej, francuskiej i rosyjskiej

Foto: AFP

Dla komentatora "Spiegla" sceny ostatnich dwudziestu minut "Katynia" "należą do najbardziej sugestywnych, jakie kiedykolwiek pojawiły się na ekranach filmowych w związku z II wojną światową". "Katyń był nie tylko tragedią ludzką i wojskową, lecz wpisał się głęboko w narodową tożsamość Polaków" – pisał "Der Tagesspiegel".

Mało kto wspomina w Niemczech o oscarowej nominacji "Katynia". Niemcy liczą na sukces "Fałszerzy" (Die Fälscher) Stefana Ruzowitzky'ego wyprodukowanych w koprodukcji niemieckoaustriackiej.

Dodatek do paryskiego dziennika "Le Figaro", poświęcony m.in. kulturze i stylowi życia, otwiera kadr z filmu Wajdy na ponad pół kolumny. Podpis głosi: "Andrzej Wajda wywołał sensację na festiwalu w Berlinie "Katyniem" o zamordowaniu przez armię radziecką w 1940 r. 22 tys. Polaków ".

"Pozakonkursowym pokazem tego filmu Berlinale nawiązał do ducha konfrontacji historycznopolitycznej, która cechowała go przed obaleniem Muru" – napisała MarieNo?lle Tranchant w "Le Figaro". – Ten pierwszy film o masakrze (...) w Katyniu zrobił mistrz polskiego kina. Wajda, wielki historiograf swego kraju w każdym utworze, miał też osobisty powód przedstawienia tej od dawna ukrywanej tragedii (...). W wieku 82 lat porusza wreszcie temat tabu z czasów komunizmu (...). Film wspaniale zrealizowany i grany skupia się na trzech datach wytyczających tę wędrówkę od masakry do kłamstwa: 1939-40 z podwójną okupacją i pojmaniem oficerów przez Sowietów, 1943 – gdy prasa i megafony ogłaszają nazwiska zabitych, 1945 – kiedy oszustwo dociera do nowego pokolenia.

Oprócz obszernej recenzji i relacji z konferencji prasowej Wajdy dziennik informuje odrębnie o tym jednym z najbardziej przerażających kłamstw w historii.

Przez rosyjską prasę "Katyń" jest postrzegany jako najgroźniejszy rywal dla filmów rosyjskich reżyserów w walce o Oscara. Żadnemu innemu nominowanemu do statuetki obrazowi media w Rosji nie poświęcają tyle uwagi. "Według ekspertów ma więcej szans niż "12" Nikity Michałkowa i "Mongoł" Siergieja Bodrowa" – zaznacza w obszernym artykule poświęconym "Katyniowi" największy w tym kraju dziennik "Komsomolskaja prawda".

W Rosji nie ma już chyba dużej gazety, której Wajda nie udzieliłby wywiadu. We wszystkich cierpliwie wyjaśnia, że nie nakręcił filmu antyrosyjskiego. Rosyjski "Newsweek" twierdzi na przykład, że "Katyń" może być postrzegany jako "oponent polityczny" dla "12" Michałkowa nawet przez członków akademii filmowej.

Dla komentatora "Spiegla" sceny ostatnich dwudziestu minut "Katynia" "należą do najbardziej sugestywnych, jakie kiedykolwiek pojawiły się na ekranach filmowych w związku z II wojną światową". "Katyń był nie tylko tragedią ludzką i wojskową, lecz wpisał się głęboko w narodową tożsamość Polaków" – pisał "Der Tagesspiegel".

Mało kto wspomina w Niemczech o oscarowej nominacji "Katynia". Niemcy liczą na sukces "Fałszerzy" (Die Fälscher) Stefana Ruzowitzky'ego wyprodukowanych w koprodukcji niemieckoaustriackiej.

Pozostało 81% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów