Śmiertelnie proste

Joela i Ethana Coenów nazywano enfants terribles Hollywood, dziwakami zza kamery, braćmi Grimm z Minnesoty...

Aktualizacja: 10.05.2010 13:05 Publikacja: 07.05.2010 12:31

Śmiertelnie proste

Foto: Rzeczpospolita

Nie kreują się na proroków współczesnego kina, choć mają na koncie dwie Złote Palmy w Cannes, niejedną nominację do Oscara, statuetkę za scenariusz „Fargo” i trzy (dla filmu, za reżyserię i za scenariusz) za fantastyczne dzieło „To nie jest kraj dla starych ludzi”.

Działają w kinie amerykańskim trochę na „wariackich papierach”. Uprawiają kino autorskie nie na uboczu, w świecie producentów niezależnych, lecz w samym środku Hollywood, a obrazami, które mogłyby stać się tytułami kultowymi pokazywanymi w studenckich klubach, przyciągają do kin masową widownię.

Przez wiele lat w czołówkach filmów Joel (ur. 1954 r.) widniał jako reżyser, a Ethan (ur. 1957) jako producent. Od jakiegoś czasu podpisują się podwójnie. Bo wszystko robią razem. Uchodzą za artystów niepokornych, którzy bawią się kinem, a jednocześnie w każdym filmie dają upust niepospolitej wyobraźni. Zaskakują, łamią konwencje. Proponują widzom silne wrażenia i przewrotne pointy. W ciągu blisko 30 lat nakręcili 14 filmów fabularnych. Może niedużo. Ale za to jakie to tytuły! Niemal każdy jest perełką.

W naszej kolekcji pokazujemy debiutancki obraz Coenów „Śmiertelnie proste” (premiera w 1984 roku), wzorowany na czarnych kryminałach z lat 40. ubiegłego stulecia. To zawikłany i moralnie niejednoznaczny thriller, w którym na początku zdradzany mąż wynajmuje detektywa, by zabił jego żonę i jej kochanka. W środku wszyscy podejrzewają wszystkich o zbrodnię. A na końcu każdy jest mordercą. Zło wciąga, jeden niegodny czyn pociąga za sobą następne, ambiwalencja moralna prowadzi do chaosu i upadku wszelkich wartości.

W „Śmietelnie proste” czuło się już styl Coenów, dla których – wbrew tytułowi ich debiutu – nic we współczesnym świecie nie jest proste. W roli głównej wystąpiła Frances McDorman, żona Joela, jedna z ulubionych aktorek obu braci, za kreację w ich „Fargo” nagrodzona Oscarem.

[ramka]Informacje na temat kolekcji i oferta subskrypcji:

[link=http://www.rp.pl/e-sklep]www.rp.pl/e-sklep[/link] lub 801 15 15 15[/ramka]

[ramka] KONKURS:

Dla naszych czytelników mamy 5 filmów "Śmiertelnie proste".

Wygra 5 pierwszych zgłoszeń na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail].

Start konkursu: poniedziałek, 10 maja, godz. 12.00.

[b]Znamy już zwycięzców, poinformujemy ich drogą elektroniczną. Dziękujemy za udział w konkursie :) [/b]

[b]Kupuj w e-sklepie - [link=http://sklep.rp.pl/]sklep.rp.pl[/link] [/b]

[link=http://www.facebook.com/pages/Serwis-Kulturalny-rppl/140157390741] Zostań fanem serwisu na Facebooku [/link] [/ramka]

[ramka][b]Mistrzowie kina[/b]

1. Federico Fellini/Miasto kobiet - 19.03.2010

2. Pedro Almodovar/Zwiąż mnie - 26.03.2010

3. Woody Allen/Jak się masz koteczku - 9.04.2010

4. Martin Scorsese/ Ostatnie kuszenie Chrystusa - 23.04.2010

5. Joel Coen/Śmiertelnie proste - 7.05.2010

6. Jim Jarmusch/Broken flowers - 21.05.2010

7. Ingmar Bergman/ Szepty i krzyki - 4.06.2010

8. Francois Ozon/Angel - 18.06.2010

9. Bernardo Bertolucci/Marzyciele - 2.07.2010

10. Lars von trier/Szef wszystkich szefów - 16.07.2010

11. David Lynch/Prosta historia - 30.07.2010

12. Robert Redford/ Wojna fasolowa - 13.08.2010

13. Luc Besson/Angel-A - 27.08.2010

14. Carlos Saura/Tango - 10.09.2010

15. Akira Kurosawa/Tron we krwi - 24.09.2010

16. Andriej Tarkowski/Ofiarowanie - 8.10.2010

17. Michael Haneke/Ukryte - 22.10.2010

18. Peter Greenaway/Straż nocna - 5.11.2010

19. Mike Leigh/Sekrety i kłamstwa - 19.11.2010

20. Jane Campion/Anioł przy moim stole - 3.12.2010

21. Jean Luc Godard/Do utraty tchu - 17.12.2010

22. Alfred Hitchcock/Morderstwo - 31.12.2010

23. Louis Bunuel/ Mroczny przedmiot pożądania - 14.01.2011

24. Wim Wenders/Koniec przemocy - 28.01.2011

25. Emir Kusturica/Obiecaj mi - 11.02.2011

[/ramka]

Nie kreują się na proroków współczesnego kina, choć mają na koncie dwie Złote Palmy w Cannes, niejedną nominację do Oscara, statuetkę za scenariusz „Fargo” i trzy (dla filmu, za reżyserię i za scenariusz) za fantastyczne dzieło „To nie jest kraj dla starych ludzi”.

Działają w kinie amerykańskim trochę na „wariackich papierach”. Uprawiają kino autorskie nie na uboczu, w świecie producentów niezależnych, lecz w samym środku Hollywood, a obrazami, które mogłyby stać się tytułami kultowymi pokazywanymi w studenckich klubach, przyciągają do kin masową widownię.

Pozostało 83% artykułu
Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu