Nieściszalni: komedia o muzycznych terrorystach

"Nieściszalni" to absurdalna komedia i buntwobec uniformizacji życia. Od piątku w kinach – pisze Rafał Świątek

Publikacja: 14.04.2011 23:00

"Nieściszalni"

"Nieściszalni"

Foto: kino świat

Film Johannesa Stjarne Nillsona i Ola Simonssona zaczyna się jak biograficzny dokument. Najpierw widać czarno-białe kadry z życia Warnebringów, rodu z pięknymi muzycznymi tradycjami. Emanują spokojem i szczęściem.

Zobacz fotosy z filmu

Jednak dla Amadeusza (Bengt Nillson) rodzinne dziedzictwo to najgorszy koszmar. Co z tego, że otrzymał imię na cześć genialnego kompozytora, skoro nie ma słuchu, a na dodatek – z powodu muzyki – nabawił się kompleksów. Jego brat jest wybitnym dyrygentem. On dochrapał się stanowiska detektywa w szeregach szwedzkiej policji. Zgorzkniały, prowadzi rutynowe śledztwa. Najchętniej zakazałby wszelkich form grania.

Tymczasem w jego mieście zaczyna grasować nietypowa partyzantka. Pięciu perkusistów pod wodzą studentki wyrzuconej z konserwatorium atakuje instytucje publiczne, traktując je jak scenę dla szalonych koncertów. Grają na tym, co jest pod ręką. W banku wydobywają dźwięki z niszczarki do papieru. Na placu budowy ich łupem pada m.in. młot pneumatyczny. W szpitalu – jeden z pacjentów.

Warnebring wkracza do akcji, by ukrócić szerzący się chaos.

Dawno nie widziałem w ki-nie tak surrealistycznego fil-mu. "Nieściszalni" to parodia szwedzkich kryminałów i muzyczny żart w jednym. Ale także anarchistyczny manifest. Akcje perkusistów-terrorystów są formą niegroźnej rewolucji. Sfrustrowani uniformizacją życia muzycy zamierzają zmienić porządek społeczny za pomocą transowych rytmów, a nie pistoletów czy bomb. Jeśli mogą zabić, to jedynie śmiechem.

Gagów, jakie wymyślili twórcy "Nieściszalnych", pozazdrościłby im Charlie Chaplin. Zaczyna się od szalonej jazdy furgonetką i wściekłej gry na perkusji, a kończy koncertem na... liniach wysokiego napięcia. Stężenie oparów absurdu rośnie z każdym numerem, ale aktorzy są jak Tommy Lee Jones w "Ściganym". Śmiertelnie poważni. Tego typu kontrast to najprostsza, a przy tym najskuteczniejsza recepta na dobrą komedię. Przynajmniej od czasów Bustera Keatona.

"Nieściszalni" byli hitem ostatniej edycji warszawskiego festiwalu filmowego. Zdobyli tam nagrodę publiczności. Teraz atakują polskie kina. Nie wiem, co wskórają. Jedno jest pewne. Będzie głośno, zabawnie, a chwilami bardzo dziwacznie.

 

 

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu