Pójdą walczyć za miliony

Sześć milionów złotych przyznał Polski Instytut Sztuki Filmowej projektowi „Miasto”. Dzięki temu realizacja autorskiego obrazu o Powstaniu Warszawskim Jana Komasy rozpocznie się już w sierpniu. Zdjęcia planowane są w Warszawie, Łodzi i na Dolnym Śląsku

Publikacja: 17.04.2011 13:00

Komasa szukał na castingach równolatków powstańców 1944 r. – walczących o normalność, w której można

Komasa szukał na castingach równolatków powstańców 1944 r. – walczących o normalność, w której można kochać, śmiać się, żyć...

Foto: Fotorzepa, Magda Starowieyska Magda Starowieyska

Jolanta Gajda-Zadworna

Dotację dla powstańczej produkcji PISF przyznał pięć lat od ogłoszenia konkursu na scenariusz o sierpniu 1944 roku. I to filmowi, który w rywalizacji nie brał udziału.

Czytaj więcej  - Młode Kino

Nagrodzone projekty okazały się zbyt kosztowne. Juliusz Machulski potrzebował grubo powyżej 50 mln zł, Dariusz Gajewski niewiele poniżej tej kwoty. A budżet filmu Komasy to nieoficjalnie 15 mln zł.

Jednak zdecydowały nie tylko koszty. 29-letni reżyser, współautor „Ody do radości" (nakręcił tam nowelę „Warszawa"), pełnometrażowym debiutem – „Salą samobójców" – potwierdził opanowanie kinowego warsztatu i to, że doskonale rozumie młodych ludzi. A o nich będzie opowiadało „Miasto".

Mocno i brutalnie

Na castingi do głównych ról, zorganizowane w Muzeum Powstania Warszawskiego, Komasa zaprosił 16-, 18-latków. To w nich szuka prawdy przyszłych postaci, rozterek wieku dojrzewania, które były też udziałem ich rówieśników sprzed 67 lat.

Zgłosiło się trzy tysiące młodych ludzi. Komasa nie uporał się jeszcze z obejrzeniem wszystkich nagrań. Do obsadzenia ma 90 ról. Potrzeba też kilkuset statystów.

Wybrał wstępnie kilkadziesiąt osób, ale wciąż poszukuje trójki głównych bohaterów: Sebastiana, Alicji i Kamy. – Muszą mieć w sobie to coś, co skupi na nich uwagę, zgra się z innymi postaciami, ale też muszą być przygotowani na ciężkie sceny. To będzie mocny, brutalny film. Taki jak powstanie – podkreśla.

Akcja „Miasta" zawiąże się w początkach wojny, najdłużej – co zrozumiałe – zatrzyma się na 1944 roku. Będzie też mieć współczesne dopowiedzenie.

– Chciałbym, na ile to możliwe, poczuć smak walczących dzielnic – deklaruje Komasa.

Czytaj więcej w Życiu Warszawy

Agnieszka Odorowicz

Od początku istnienia Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej obraz o Powstaniu Warszawskim był jednym z naszych priorytetów. Zorganizowaliśmy konkurs scenariuszowy, zachęcaliśmy producentów do wzięcia odpowiedzialności za taki projekt, apelowaliśmy do podmiotów prywatnych i instytucji państwowych wspierających produkcję o deklarację zaangażowania. Nie wyobrażam sobie, aby film o Powstaniu Warszawskim mógł powstać bez udziału PISF. Na pewno bez naszej pomocy nie doczekałby się realizacji. Wierzę, że talent reżyserski, nowoczesny język, wizja historyczna i niewątpliwa pasja Jana Komasy związana z wydarzeniami z 1944 roku przekonają młodych widzów do obejrzenia tego filmu. Co warto podkreślić, scenariusz uzyskał rekomendację historyka prof. Andrzeja Kunerta, a także prof. Władysława Bartoszewskiego.

Jolanta Gajda-Zadworna

Dotację dla powstańczej produkcji PISF przyznał pięć lat od ogłoszenia konkursu na scenariusz o sierpniu 1944 roku. I to filmowi, który w rywalizacji nie brał udziału.

Pozostało 93% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów