Oscary: Nominacje dla w W Ciemność i Janusza Kamińskiego

Agnieszka Holland i operator Janusz Kamiński mają nominacje do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej

Aktualizacja: 25.01.2012 07:08 Publikacja: 24.01.2012 14:45

Kadr z filmu „W ciemności” reż. Agnieszka Holland, fot. Robert Pałka / Fotos-Art, prod. Studio Filmo

Kadr z filmu „W ciemności” reż. Agnieszka Holland, fot. Robert Pałka / Fotos-Art, prod. Studio Filmowe Zebra

Foto: kino świat

Nominacja w kategorii filmów nieanglojęzycznych dla filmu "W ciemności" Agnieszki Holland to dziewiąte takie wyróżnienie dla polskiej kinematografii w historii Oscarów. Sama Holland zdobyła już podobną nominację za "Gorzkie żniwa", które były produkcją niemiecką. Miała też szansę na statuetkę za scenariusz swojego filmu "Europa, Europa".

Po świetnych recenzjach i dobrym przyjęciu na kilku światowych festiwalach "W ciemności" od początku uważano za jednego z faworytów w oscarowym wyścigu. Głównym konkurentem filmu będzie z pewnością irańskie "Rozstanie" Asghara Farhadiego. Trzy pozostałe filmy nominowane w tej kategorii to: belgijski "Bullhead", kanadyjski "Monsieur Lazhar" i izraelski "Footnote".

Film Agnieszki Holland – perfekcyjnie opowiedziana, przełamująca schematy opowieść o Holokauście – to kino ważne, w uniwersalny sposób pokazujące różne twarze człowieczeństwa. Podobnie istotnym filmem jest "Rozstanie" Farhadiego – portret dzisiejszego społeczeństwa irańskiego, ale też zrozumiała pod każdą szerokością geograficzną refleksja nad współczesną moralnością. Z kolei kanadyjski "Monsieur Lazhar" podejmuje temat emigracji i uprzedzeń rasowych.

O Oscara dla najlepszego operatora będzie walczył Janusz Kamiński. Stały współpracownik Stevena Spielberga był już wcześniej nominowany do tej nagrody czterokrotnie, zdobył też dwie statuetki. Tym razem uhonorowano jego pracę w "Czasie wojny".

Najwięcej, bo aż 11 nominacji, zdobył "Hugo i jego wynalazek" Martina Scorsese – zrealizowana w 3D ekranizacja książki Briana Selznicka, którą reżyser zadedykował 12-letniej córce. Historia samotnego chłopca, ale też opowieść o magii kina i hołd złożony jednemu z jego twórców George'owi Meliesowi.

Nostalgia za dawnym kinem (dawnym światem?) zaowocowała też dziesięcioma nominacjami dla francuskiego "Artysty". Michel Hazanavicius sportretował gwiazdora kina niemego, który po pojawieniu się dźwięku w 1929 r. staje się nikim. Film – czarno-biały i niemy – jest bardzo interesujący, choć szansę na arcydzieło reżyser pogrzebał, robiąc... bajkowy happy end.

Ale członkowie Amerykańskiej Akademii Filmowej postawili właśnie na pięknie zrealizowane bajki. Steven Spielberg, wracając w wyróżnionym sześcioma nominacjami "Czasie wojny" do tematyki I wojny światowej, też opowiedział o traumie, poprzez pryzmat przyjaźni młodego chłopca z koniem. Trzy nominacje dostała jeszcze jedna bajka, tym razem dla dorosłych, czyli "O północy w Paryżu" Woody'ego Allena – pełna uroku opowieść o amerykańskim scenarzyście, który podróżuje w czasie, nurkując w świat paryskiej bohemy: Scotta Fitzgeralda, Gertrudy Stein, Pabla Picassa, Dalego, Hemingwaya.

To zapewne znak czasu, ale rzadko się zdarza, by członkowie Akademii tak konsekwentnie faworyzowali baśnie. Dla równowagi o statuetkę najlepszego filmu z tymi czterema tytułami będą więc walczyć pozycje mocne i inteligentne: obraz zdehumanizowanej Ameryki, czyli "Moneyball" Bennetta Millera, filozoficzne, wadzące się z Bogiem "Drzewo życia" Terrence'a Malicka, jeszcze jedna opowieść o dziecku-wynalazcy, tym razem jednak z atakiem terrorystycznym z 11 września w tle – "Strasznie głośno, niesamowicie blisko" Stephena Daldry'ego. I wreszcie dwa dramaty społeczne – "Spadkobiercy", w których Alexander Payne opowiada o budowaniu nowej hierarchii wartości w obliczu rodzinnej tragedii, oraz cofające się do lat 60. antyrasistowskie "Służące" Tate Taylor.

Wśród panów szanse na Oscara zachowali: Brad Pitt, George Clooney, Gary Oldman, Demian Bichir oraz Jean Dujardin. Wśród pań sile Meryl Streep w roli żelaznej damy Margaret Thatcher muszą przeciwstawić się: Michelle Williams, Rooney Mara, Glenn Close i Viola Davis.

Na liście nominacji nie ma dwóch polskich animacji, które znalazły się wcześniej na skróconych listach kandydatów – "Magicznego fortepianu" i "Ścieżek nienawiści".

Rozmowa z Agnieszką Holland

Dziewięć produkcji nominowanych do Oscara w kategorii najlepszy film

, wśród nich "Artysta" Michela Hazanaviciusa, "Spadkobiercy" Alexandra Payne'a i "Służące" Tate'a Taylora, zdobyło nominacje do tegorocznego Oscara w kategorii najlepszy pełnometrażowy film fabularny.

Na liście nominowanych tytułów są również: "Hugo i jego wynalazek" ("Hugo") Martina Scorsese, "Czas wojny" ("War Horse") Stevena Spielberga, "O północy w Paryżu" ("Midnight in Paris") Woody'ego Allena, "Drzewo życia" ("The Tree of Life") Terrence'a Malicka, "Moneyball" Bennetta Millera oraz "Strasznie głośno, niesamowicie blisko" ("Extremely Loud & Incredibly Close") Stephena Daldry'ego.

Najwięcej nominacji dla "Hugo" i "Artysty"

Filmy "Hugo i jego wynalazek" w reżyserii Martina Scorsese i "Artysta" w reżyserii Michela Hazanaviciusa zdobyły najwięcej nominacji do tegorocznych Oscarów. Listę nominowanych do nagród amerykańskiej Akademii Filmowej ogłoszono we wtorek.

Za film "Hugo i jego wynalazek" ("Hugo") przyznano łącznie 11 nominacji, m.in. w kategoriach najlepszy pełnometrażowy film fabularny oraz reżyseria, zdjęcia, scenariusz adaptowany i muzyka. Bohaterem filmu Martina Scorsese jest sierota mieszkający w korytarzach ukrytych w murach paryskiego dworca, gdzie jego życie zależy od zachowania anonimowości.

"Artysta" ("The Artist") Michela Hazanaviciusa, czarno-biały, niemy, filmowy hołd złożony epoce kina niemego, otrzymał 10 nominacji, m.in. w kategoriach: najlepszy pełnometrażowy film fabularny, reżyseria, zdjęcia, kostiumy, muzyka oraz najlepsza pierwszoplanowa rola męska (nominację zdobył aktor Jean Dujardin).

Nominacja w kategorii filmów nieanglojęzycznych dla filmu "W ciemności" Agnieszki Holland to dziewiąte takie wyróżnienie dla polskiej kinematografii w historii Oscarów. Sama Holland zdobyła już podobną nominację za "Gorzkie żniwa", które były produkcją niemiecką. Miała też szansę na statuetkę za scenariusz swojego filmu "Europa, Europa".

Po świetnych recenzjach i dobrym przyjęciu na kilku światowych festiwalach "W ciemności" od początku uważano za jednego z faworytów w oscarowym wyścigu. Głównym konkurentem filmu będzie z pewnością irańskie "Rozstanie" Asghara Farhadiego. Trzy pozostałe filmy nominowane w tej kategorii to: belgijski "Bullhead", kanadyjski "Monsieur Lazhar" i izraelski "Footnote".

Pozostało 87% artykułu
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu
Film
Europejskie Nagrody Filmowe: „Emilia Perez” bierze wszystko
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Film
Harry Potter: The Exhibition – wystawa dla miłośników kultowej serii filmów