Rankingi szczegółowe

Poniżej przedstawione są minirankingi 60 marek, które osiągnęły najlepsze oceny w odniesieniu do poszczególnych wskaźników składających się na siłę marki

Aktualizacja: 20.12.2008 10:56 Publikacja: 09.12.2008 16:19

Red

Najbardziej znane polskie marki to Orlen i TVP. To jednak nie gwarantuje im zwycięstwa w rankingu siły, w którym liczy się więcej wskaźników ocenianych w rankingach szczegółowych.

W tym przypadku zmiana maksymalnej liczby punktów, jaką może uzyskać marka w ramach danego wskaźnika, nie wpływa na jej relatywną pozycję. Oznacza to, iż wyniki rankingów szczegółowych dla roku 2008 mogą być porównywane (jeżeli chodzi o miejsce w rankingu) z wynikami z lat poprzednich. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w każdej z kolejnych edycji rankingu pojawiają się nowe marki. Dlatego zmiana miejsca w rankingu może być efektem zarówno zmian w relatywnej ocenie marki przez konsumentów, jak i pojawienia się dodatkowych marek.

W rankingach świadomości marki i pamięci spontanicznej brandy są uporządkowane zależnie od miejsca, jakie zajęły w stosunku do wszystkich badanych marek w opinii ogółu respondentów. W pozostałych rankingach opinie o markach dotyczą tylko tych respondentów, którzy są użytkownikami danej kategorii produktów (znają marki z tej kategorii). Uzyskane w rankingach oceny punktowe należy rozpatrywać w odniesieniu do maksymalnej liczby możliwych do uzyskania punktów.

[srodtytul]Preferencje konsumentów[/srodtytul]

Wskaźnik preferencji konsumentów – użytkowników danej kategorii produktów – daje pogląd o pozycji firmy w branży wśród marek krajowych. Wskaźnik ten uzyskany na bazie preferencji zakupowych konsumentów umożliwia w przybliżeniu określenie relatywnego udziału w rynku. Jest on liczony oddzielnie dla każdej kategorii produktu.

Porównując wyniki rankingu z ubiegłorocznym, należy zwrócić uwagę, że maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania zmniejszyła się z 18 do 15.

Ranking pokazuje, że Biedronka zachowała najlepszą pozycję w swojej branży pod względem preferencji wyboru. Swoją pozycję wyraźnie poprawiły Bella i Ludwik. Natomiast dalszemu pogorszeniu uległa pozycja portalu Onet.pl.

[srodtytul]Lojalność klientów[/srodtytul]

Wskaźnik lojalności pokazuje, w jakim stopniu użytkownicy marki będą brali ją pod uwagę przy okazji następnego zakupu produktu z danej kategorii. Lojalni klienci przyczyniają się do zwiększenia zyskowności firmy nie tylko dzięki powtarzalnym zakupom, ale także dzięki temu, że polecają firmę innym, są mniej absorbujący itp. W wielu sytuacjach lojalność klientów wobec marek jest tak silna, że nawet poważne błędy popełnianie przez firmę nie powodują znacznego ich odpływu. Z tych powodów lojalność klientów jest jednym z głównych wyznaczników przewagi konkurencyjnej marki.

Porównując wyniki rankingu z ubiegłorocznym, należy zwrócić uwagę, że maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania zmniejszyła się z 18 do 16.Najwyższy wskaźnik lojalności klientów osiągnęła TVN. Wyraźne pogorszenie w tym wskaźniku zanotował zeszłoroczny zwycięzca – program TVP2. Swoją pozycję poprawiły Pudliszki. Wysokie miejsce utrzymały Wedel i Ruch.

[srodtytul]Stopa referencji[/srodtytul]

Wskaźnik referencji określa odsetek gotowości klientów – użytkowników marki do polecania jej innym użytkownikom. Klienci referencyjni są to z punktu widzenia firmy klienci, których pozyskanie jest najtańsze. Dokonują oni zakupu nie pod wpływem kosztownych działań promocyjnych czy reklamowych, ale pod wpływem sugestii rodziny, znajomych itp. Porównując wyniki rankingu z ubiegłorocznym należy zwrócić uwagę, że maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania zmniejszyła się z 9 do 8.

Zwycięzcami tego minirankingu są trzej deweloperzy z branży debiutującej w rankingu: Echo Investment, J.W. Construction i Polnord. Wszystkie trzy marki uzyskały najwyższą możliwą ocenę, tzn. 8 punktów. Do uzyskanych wyników w tej grupie marek należy podejść z dużą ostrożnością. Zostały one uzyskane na bardzo małej grupie respondentów co wynika z faktu, iż niewielu konsumentów spośród biorących udział w badaniu było użytkownikami tych marek. Stąd wysokie oceny mogą być przypadkowe.

Spośród pozostałych marek uwagę zwraca wysokie miejsce doradcy finansowego Open Finance i utrzymanie wysokiej pozycji marki Apart.

[srodtytul]Prestiż[/srodtytul]

Wskaźnik ten pokazuje relatywne oceny przez użytkowników prestiżu marek w danej kategorii.

Porównując wyniki rankingu z ubiegłorocznym należy zwrócić uwagę, że maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania zwiększyła się z 15 do 20.

Najbardziej prestiżową marką okazał się Wedel. Tradycyjnie wśród marek cieszących się wysokim prestiżem na rynku polskim, wiele adresowanych jest do masowego odbiorcy jak np. Hortex mrożonki (2 miejsce), a tylko kilka posiada status marek luksusowych, jak np. W. Kruk (3 miejsce) i Apart (miejsce 4).

[srodtytul]Postrzegana jakość[/srodtytul]

Wskaźnik ten pokazuje relatywne oceny przez użytkowników postrzeganej jakości marek. Postrzegana jakość jest to osąd konsumentów na temat ogólnej doskonałości i wyższości marki. Postrzegana jakość niekoniecznie musi być zdeterminowana obiektywnie, ponieważ zależy ona od osobistych osądów konsumenta. Bardzo często postrzegana jakość różni się od jakości rzeczywistej. A więc nie wystarczy oferować wyrobów wysokiej jakości – trzeba jeszcze spowodować żeby klienci tę jakość dostrzegli. Jest to zadanie bardzo trudne dlatego, że w wielu przypadkach klienci nie są w stanie samodzielnie ocenić jakości wyrobów. Zamiast tego przy wyborze kierują się pewnymi sygnałami i wskazówkami, które wpływają na postrzeganie wyrobu. Dlatego bardzo ważne są identyfikacja i odpowiednie zarządzanie tymi sygnałami. W tych kategoriach wyrobów, w których jakość trudno jest ocenić z braku odpowiednich kryteriów (perfumy, wino, w mniejszym stopniu dobra trwałe) dla wielu klientów głównym sygnałem jakości będzie cena wyrobu.

Maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania w minirankingu postrzeganej jakości wzrosła z 12 do 20 punktów.

Pierwsze miejsce w rankingu utrzymała marka Wedel. Bardzo duży wzrost uzyskała Bobovita, a także TVN. Miejsce w czołówce zachowały takie marki jak: W. Kruk, Apart. Wysoką pozycję uzyskała w zestawieniu marka Gerda (5 miejsce).

[srodtytul]Świadomość marki[/srodtytul]

Świadomość marki oznacza jej znajomość. W konstrukcji wskaźnika świadomości marki zostały wykorzystane dwie miary: tzw. pamięć wspomagana (respondent wybiera markę z prezentowanej listy marek) i pamięć spontaniczna (respondent sam przypomina sobie nazwę marki, gdy podana jest kategoria wyrobów).

Świadomość marki pełni istotną rolę w procesie podejmowania decyzji o zakupie przez konsumenta.

Porównując wyniki rankingu z ubiegłorocznym należy zwrócić uwagę, że maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania zmniejszyła się z 5 do 3. Zwiększeniu świadomości sprzyja długa obecność na rynku, częste występowanie w mediach bez względu na kontekst oraz intensywna reklama. Stąd w rankingu świadomości w czołówce znalazły się marki, które są na rynku od dłuższego czasu i/lub intensywnie występują w mediach, np. zwycięzca rankingu – Orlen.

[srodtytul]Priorytet w świadomości[/srodtytul]

Z priorytetem marki w świadomości mamy do czynienia wtedy, gdy marka jest wymieniana na pierwszym miejscu przez respondenta w teście na pamięć marki. Posiadanie przez markę priorytetu w świadomości konsumenta jest źródłem silnej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, ponieważ w wielu sytuacjach oznaczało to będzie nierozpatrywanie przez konsumentów innych alternatyw zakupu.

Porównując wyniki rankingu z ubiegłorocznym należy zwrócić uwagę, że maksymalna ilość punktów możliwa do uzyskania zmniejszyła się z 4 do 3. Czołówkę rankingu stanowią marki silnie usadowione na rynku – w większości liderzy w swoich kategoriach.

[srodtytul]Postrzegana wartość[/srodtytul]

Wskaźnik postrzeganej wartości został skonstruowany jako iloraz postrzeganej jakości marki i postrzeganej ceny. Postrzeganą wartość można zdefiniować jako ogólną ocenę przez konsumenta użyteczności produktu. Jest ona oparta na ocenie tego, co wyrób dostarcza (jakość) w zestawieniu z tym, czego trzeba się w zamian wyzbyć (cena). A więc postrzegana wartość zawiera w sobie wybór między „dostawać" i „dawać" (pieniądze, stracony czas w zamian za korzyści, cechy).

Im wyższa wartość wskaźnika tym wyższa ocena wartości, której dostarcza marka w stosunku do zapłaconej ceny.

[ramka][b]Pełen "Ranking Siły Marek" (ponad 400 marek z podziałem na branże) można [link=http://www.rp.pl/temat/167469.html]uzyskać odpłatnie[/link][/b][/ramka]

Najbardziej znane polskie marki to Orlen i TVP. To jednak nie gwarantuje im zwycięstwa w rankingu siły, w którym liczy się więcej wskaźników ocenianych w rankingach szczegółowych.

W tym przypadku zmiana maksymalnej liczby punktów, jaką może uzyskać marka w ramach danego wskaźnika, nie wpływa na jej relatywną pozycję. Oznacza to, iż wyniki rankingów szczegółowych dla roku 2008 mogą być porównywane (jeżeli chodzi o miejsce w rankingu) z wynikami z lat poprzednich. Trzeba jednak pamiętać o tym, że w każdej z kolejnych edycji rankingu pojawiają się nowe marki. Dlatego zmiana miejsca w rankingu może być efektem zarówno zmian w relatywnej ocenie marki przez konsumentów, jak i pojawienia się dodatkowych marek.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy