Pod koniec czerwca z bankowości elektronicznej korzystało aktywnie 7,7 mln klientów banków (indywidualnych i małych firm). Rok wcześniej było to 6,4 mln – wynika z danych Związku Banków Polskich. Umowy pozwalające na dostęp do konta przez Internet ma już 13,5 mln klientów.
– W 2013 r. dostęp do bankowości elektronicznej będzie miało 16 – 17 mln klientów, a 12 mln będzie z niej aktywnie korzystać – przewiduje Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes ZBP. Jak podkreśla, warunkiem jest jednak promowanie wśród Polaków zalet obrotu bezgotówkowego.
Wpływ na wzrost popularności bankowości elektronicznej ma m.in. upowszechnienie Internetu. Według Netii, drugiego co do wielkości dostawcy usług dostępu do Internetu w Polsce, na koniec bieżącego roku dostęp będzie miało 5,5 mln gospodarstw domowych, czyli ok. 16 – 17 mln osób. Za trzy lata ma ich być 6,5 mln, czyli połowa wszystkich rodzin w Polsce.
Z badań Millward Brown SMG KRC wynika, że 46 proc. wszystkich użytkowników Internetu realizuje za jego pośrednictwem płatności. Skłaniają ich do tego głównie oszczędność czasu, funkcjonalność oraz niższe koszty.
To właśnie niższe opłaty są najważniejszym magnesem przyciągającym klientów. Średni koszt przelewu w oddziale wynosi około 5 – 6 zł, a w Internecie średnio 50 groszy. W niektórych bankach mogą być wykonywane w ramach opłaty za prowadzenie konta.