Ofensywa kart zbliżeniowych

Nawet w 10 tys. miejsc będzie można do końca roku zapłacić kartami bezstykowymi. Czytniki chce instalować kolejna firma

Publikacja: 09.08.2010 15:57

Ofensywa kart zbliżeniowych

Foto: materiały prasowe

- Wierzę, że za 2-3 lata Polska będzie miała szeroką sieć akceptującą płatności zbliżeniowe - mówi Paweł Rychliński, dyrektor generalny przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.

Obecnie kartami zbliżeniowymi można zapłacić w ponad 9 tys. punktów, ale w kolejnych miesiącach przybędzie kilka tysięcy nowych.

- Jak wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Polasik Research liczba terminali zbliżeniowych podwoi się do końca tego roku - dodaje Rychliński.

Do niedawna płatności bezstykowe obsługiwała tylko należąca do grupy PKO BP spółka eService, która obecnie ma ponad 3,5 tys. tego typu czytników, a do końca roku liczba ta ma wzrosnąć do 6 tys. Teraz takie terminale instalują inne firmy zajmujące się rozliczaniem transakcji kartowych.

- Zakończyliśmy program pilotażowy i zaczynamy masową instalację czytników do transakcji bezstykowych. Do końca tego roku będzie ich 5 tys., a w przyszłym roku chcemy uruchomić kolejne 5 tys., tak by łącznie było ponad 10 tys. takich urządzeń — mówi Janusz Diemko, dyrektor generalny First Data Polska, właściciel marki Polcard. W urządzenia akceptujące płatności bezstykowe wyposażone są m.in. sieci Empik, Coffee Heaven, McDonald, Żabka, a ostatnio dołączyła także sieć Shell oraz Smyk. Przygotowują się m.in. Multikino i Carrefour.

Technologia płatności bezstykowych króluje także na największych imprezach muzycznych, m.in. Open'er oraz Off Festival.

Najwięcej kart, którymi można płacić w ten sposób banki wydały razem z organizacją płatniczą MasterCard ( technologia pay pass), jest ich blisko 400 tys. Z organizacją Visa wydanych zostało ponad 230 tys. kart z taką funkcjonalnością. Bankowcy szacują, że w najbliższym czasie w rozwój infrastruktury związanej z tymi płatnościami zostanie zainwestowane około 1 mln euro. Liderem rynku jest BZ WBK, który wydał ponad 200 tys. takich kart (zarówno w systemie Mastercard jaki Visa), ale na szeroką skalę oferują je także m.in. ING Bank Sląski, Alior, mBank i Multibank, który od końca ubiegłego roku wydaje karty zbliżeniowe MasterCard z funkcjonalnością paypass, a teraz wprowadza karty bezstykowe z technologią payWave - odpowiednik wydawany przez organizację płatniczą Visa. - Jesienią pojawią się kolejne propozycje, a klienci będą mieli do wyboru najnowocześniejsze technologie obu organizacji płatniczych — zapowiada Grażyna Zawisza, wicedyrektor dep. ds. klientów indywidualnych i kart płatniczych MultiBanku.

Obok standardowych kart płatniczych z funkcją płatności zbliżeniowych, banki zaczęły oferować je w innych formach m.in. naklejki, które mają wbudowany mikroprocesor i można je umieścić w dowolnym miejscu np. na telefonie komórkowym. W programie pilotażowym BZ WBK zaczął umieszczać taki chip w zegarku, a Inteligo pracuje nad telefonem komórkowym, który funkcje płatniczą będzie miał zapisaną na karcie SIM.

Zdaniem Pawła Rychlińskiego coraz bardziej popularne stawać się będą płatności zbliżeniowe przy użyciu telefonu komórkowych.

Impulsem do dalszego rozwoju sieci akceptacji kart zbliżeniowych może być masowe wprowadzanie tej technologii przez PKO BP. Obecnie trwa pilotaż, a do końca 2011 r bank wyda swoim klientom ok. 6,5 mln kart wyposażonych w dodatkową funkcję płatności zbliżeniowych Visa payWave.

- Wierzę, że za 2-3 lata Polska będzie miała szeroką sieć akceptującą płatności zbliżeniowe - mówi Paweł Rychliński, dyrektor generalny przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.

Obecnie kartami zbliżeniowymi można zapłacić w ponad 9 tys. punktów, ale w kolejnych miesiącach przybędzie kilka tysięcy nowych.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy