Na gali wyróżniliśmy najdroższe z 300 wycenionych znaków towarowych i wręczyliśmy statuetki Marqa siedmiu najmocniejszym markom. Po raz czwarty dostały je Wedel i Żywiec Zdrój. Wólczanka i PKO BP odebrały je po raz drugi. Pierwszy raz tytuł najmocniejszej marki w swej kategorii zdobyły RMF FM, POP i Sphinx.
W pierwszej edycji naszego rankingu, przed trzema laty, wyceniliśmy 150 marek, których łączna wartość wyniosła 22,6 miliarda złotych. Dziś prezentujemy wycenę 300 brandów o wartości ponad 40 miliardów.
Polska gospodarka i nasze społeczeństwo gonią Europę. Prawie co miesiąc słyszymy o kilkunastoprocentowym wzroście sprzedaży detalicznej. Polacy mają coraz więcej pieniędzy, które szybko zostawiają w sklepach. Producenci, walcząc o swoje miejsce na rynku, chwytają się coraz bardziej wyszukanych metod zdobycia i przywiązania klientów. Najlepszym z nich jest wypromowanie własnej dobrej marki. I coraz więcej firm zaczyna to doceniać. Właśnie dla nich "Rzeczpospolita" po raz czwarty publikuje ranking najcenniejszych i najsilniejszych marek.
Przez te lata nie tylko zwiększyła się liczba istotnych dla rynku marek, gwałtownie wzrosła ich wartość, ale też zainteresowanie naszym zestawieniem. Firmy coraz częściej dzwonią z prośbą, by nie zapomnieć o ich markach. Coraz więcej z nich przysyła nam dane potrzebne do oceny wartości. W ubiegłym roku zdarzyła się komiczna sytuacja, gdy jedna ze znanych światowych firm domagała się od nas ponownej publikacji całej listy, ale z uwzględnieniem ich produktu.
Ten entuzjazm ma swoje uzasadnienie. Nasze zestawienie to lista polskiego sukcesu. Spośród marek, które były obecne w ubiegłorocznym zestawieniu, ponad dwie trzecie (160) odnotowało wzrost wartości, a tylko 74 zmniejszyło ją. W ubiegłym roku sytuacja była znacznie gorsza. Na 90 firm, których wycena wzrosła, były 62, których wartość się zmniejszyła. Przeciętna wartość marki powiększyła się o 12 procent.