Zwalniani liczą na wsparcie firmy

Pracodawcy zbyt rzadko pomagają byłym pracownikom

Publikacja: 16.09.2009 04:12

Zwalniani liczą na wsparcie firmy

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

[link=http://szkolenia.rp.pl/main/index.php]Szkolenia[/link] zawodowe, rozmowa z coachem kariery, pomoc w wyszukaniu dostępnych ofert pracy i kursy językowe to zdaniem polskich internautów najkorzystniejsze formy wsparcia firmy dla zwalnianego pracownika – wynika z ankiety portalu Pracuj.pl i serwisu doradczego ArchitekciKariery.pl.

Zdecydowana większość uczestników sondażu ocenia jednak, że polscy pracodawcy zbyt rzadko pomagają zwalnianym osobom. 70 proc. ankietowanych twierdzi, że takiego wsparcia nie udzielają ani ich firmy, ani pracodawcy ich znajomych. Tymczasem byłoby ono mile widziane – zaledwie dwóch na 100 ankietowanych zadeklarowało, że nie potrzebuje żadnej pomocy ze strony pracodawcy.

To spora zmiana w porównaniu z sytuacją sprzed kilku lat, gdy wiele osób nieufnie podchodziło do oferty firm specjalizujących się w programach outplacementu, czyli wsparcia w poszukiwaniu pracy dla zwalnianych pracowników. Potwierdzają ją też dane DBM Polska, jednej z największych firm w tej branży; frekwencja w jej programach outplacementu, która w ubiegłym roku nie przekraczała 60 proc., teraz sięga 85, a nawet 100 proc.

– Jest to zarówno wynik nagłaśniania w mediach informacji o trudnościach na rynku pracy, jak i coraz większej wiedzy Polaków o outplacemencie. W mediach i na forach internetowych przybywa informacji o zasadach i skuteczności programów wsparcia – stwierdza Agnieszka Jagiełka, dyrektor sprzedaży w DBM Polska. Jak dodaje, w 90 proc. to właśnie niewiedza i obrażanie się na pracodawcę są przyczynami rezygnacji z udziału w programach outplacementu.

Daniel Binda, menedżer projektów w firmie L. Grant Polska, podkreśla, że udział zwalnianych pracowników w tych programach zależy w dużym stopniu od polityki komunikacyjnej w firmie, w tym od postawy szefów, którzy odpowiednio wcześnie powinni informować ludzi o możliwości wsparcia przy szukaniu nowej pracy.

Jego zdaniem decyzja o inwestycji w outplacement zależy od świadomości władz firmy i jej sytuacji finansowej; spółka, która walczy o przetrwanie, tnie wszystkie koszty. – Jeśli jednak przewiduje za rok – dwa lata poprawę koniunktury i ponowne rekrutacje, to coraz częściej bierze już pod uwagę społeczne i wizerunkowe skutki obecnych zwolnień – podkreśla przedstawiciel L. Grant, gdzie w I półroczu liczba zrealizowanych programów outplacementu wzrosła o 40 proc.

– Podczas fali zwolnień na początku wieku polscy pracodawcy postrzegali outplacement jako pomoc społeczną. Teraz, gdy coraz więcej się mówi o employer brandingu, oceniają to w kategoriach wizerunkowych – komentuje Agnieszka Jagiełka z DBM Polska, gdzie w I półroczu liczba klientów była ponad dwa razy większa niż w całym 2008 r.

Jak wynika z ankiety Pracuj.pl, większość, bo dwie trzecie, badanych wymienia właśnie dbałość o wizerunek jako główny powód inwestycji firm w outplacement. – Jest to kwestia tym ważniejsza, że często w ramach kryzysowej reorganizacji firmy zwalniają w jednym dziale, a równocześnie rekrutują w innym obszarze – zwraca uwagę Agnieszka Jagiełka. Jak dodaje, wśród odbiorców usług outplacementu, gdzie tradycyjnie przeważają duzi pracodawcy z branży FMCG, finansowej i farmaceutycznej, pojawiają się coraz częściej pracodawcy z branży budowlanej, konstrukcyjnej i medialnej.

[ramka] [link=http://www.kariera.pl/szkolenia/]Zobacz najnowsze oferty szkoleń lub umieść za darmo swoją ofertę szkolenia[/link][/ramka]

[link=http://szkolenia.rp.pl/main/index.php]Szkolenia[/link] zawodowe, rozmowa z coachem kariery, pomoc w wyszukaniu dostępnych ofert pracy i kursy językowe to zdaniem polskich internautów najkorzystniejsze formy wsparcia firmy dla zwalnianego pracownika – wynika z ankiety portalu Pracuj.pl i serwisu doradczego ArchitekciKariery.pl.

Zdecydowana większość uczestników sondażu ocenia jednak, że polscy pracodawcy zbyt rzadko pomagają zwalnianym osobom. 70 proc. ankietowanych twierdzi, że takiego wsparcia nie udzielają ani ich firmy, ani pracodawcy ich znajomych. Tymczasem byłoby ono mile widziane – zaledwie dwóch na 100 ankietowanych zadeklarowało, że nie potrzebuje żadnej pomocy ze strony pracodawcy.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy