Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku banki próbują się wyróżnić nie tylko ciekawymi produktami. Część z nich w nietypowy sposób buduje relacje z klientami. mBank oraz Bank BPH powołały formalne rady klientów i konsultują z nimi zmiany w ofercie. Z kolei w BZ WBK działa Rzecznik Klientów.
Rada klientów mBanku, czyli mRada, funkcjonuje już od 2003 r. Kadencja mRady trwa dwa lata, a w jej skład wchodzi 12 członków, wybranych spośród klientów różnych segmentów. Rada funkcjonuje zarówno w przestrzeni wirtualnej - za pośrednictwem maili i dyskusji na forum - jak i rzeczywistej, podczas organizowanych spotkań. Zaproszenia do uczestnictwa w pracach tego organu kieruje bank.
- Kandydaci do mRady są wybierani za pośrednictwem głosowania wśród użytkowników forum internetowego banku, a także z grona mRadnych poprzedniej kadencji. Stawiamy na aktywnych użytkowników naszego forum, wyróżniających się wiedzą w zakresie produktów finansowych i chętnie angażujących się w życie banku – mówi Izabela Kwiatkowska z departamentu promocji mBanku, która koordynuje działania mRady.
Głównym celem działania mRady jest doradzanie w sprawach związanych z rozwojem oferty i działalności mBanku. mRadni mają dostęp do poufnych informacji związanych z planami banku, mają też pierwszeństwo w testowaniu nowych elementów oferty. Za swoją pracę członkowie mRady nie otrzymują wynagrodzenia.
Z kolei w BPH od grudnia ub.r. działa Rada Klientów Biznesowych. W jej skład wchodzi 50 przedsiębiorców z segmentu małych i średnich firm oraz korporacji, którzy doradzają bankowi społecznie. Kryterium ich doboru był przede wszystkim staż we współpracy z bankiem.