Już ponad 10 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości internetowej

Na koniec IV kwartału 2011 r., po raz pierwszy w historii z usług bankowości internetowej aktywnie korzystało ponad 10 mln Polaków, czyli o 1 mln więcej niż rok wcześniej - wynika z najnowszego raportu netB@nk, opublikowanego przez Związek Banków Polskich

Publikacja: 05.04.2012 13:47

Już ponad 10 mln Polaków aktywnie korzysta z bankowości internetowej

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła blisko 17,8 mln osób. To o ponad 1,5 mln więcej niż na koniec 2010 r.

Rekordowe tempo rozwoju notuje technologia zbliżeniowa, liczba kart w tej technologii wzrosła w ciągu minionego roku o 370 proc.  i wyniosła już 9,7 mln.

Jednak wiele osób otrzymuje kartę zbliżeniową, ale korzysta z niej w sposób tradycyjny. Wynika to po przede wszystkim z ciągle niewielkiej liczby punktów, które umożliwiają regulowanie płatności za pomocą kart zbliżeniowych. Dotyczy to szczególnie drobnych punktów handlowych, w których ten rodzaj kart może zdobyć największą popularność. Skala inwestycji agentów rozliczeniowych w terminale obsługujące płatności zbliżeniowe daje gwarancje, że liczba punktów umożliwiających zbliżeniowe regulowanie płatności będzie rosła.

Jednocześnie ostatni kwartał 2011 r. był kolejnym, już ósmym z kolei, okresem spadku liczby kart kredytowych. Na koniec minionego roku było ich 6,9 mln. Banki nadal rewidują swoje portfele i analizują możliwości finansowe klientów, a także wyczyściły z baz nieaktywne karty.  Od szczytu osiągniętego na koniec IV kwartału 2009 r., liczba kart zmniejszyła się już o 4 mln sztuk.

Opinia

Miłosz Brakoniecki, dyrektor bankowości elektronicznej i kart debetowych w Banku Zachodnim WBK

Grupa aktywnych klientów bankowości internetowej, tzn. takich, którzy przynajmniej raz w miesiącu dokonują e-przelewu, zwiększyła się na przestrzeni roku o 10 proc. Ta zmiana sugeruje, że bankowość "na klik" ma jeszcze co najmniej dwa kierunki rozwoju.

Pierwszy to wzrost częstotliwości dokonywania przelewów przez jednego klienta - Polacy przyzwyczaili się do robienia zakupów on-line, będą w ten sposób kupować coraz częściej i coraz bardziej różnorodne produkty. Dodatkowo zaczną kupować usługi – coraz mocniej obecne w Internecie. To wpłynie na liczbę transakcji.

Drugi kierunek rozwoju to zwiększenie zakresu usług, z których będą korzystać klienci internetowi. Na razie są oni przyzwyczajeni, że przez Internet można płacić, ale coraz częściej domagają się też innych usług finansowych on-line: chcą przez Internet brać kredyty gotówkowe, zakładać lokaty, zamawiać karty kredytowe czy inwestować w fundusze.

Powoli podążamy w kierunku pełnego zarządzania finansami osobistymi przez Internet. Dużym udogodnieniem jest tutaj także rozwój usług bankowości elektronicznej dostępnych w urządzeniach mobilnych takich jak smartfony czy tablety.

Liczba klientów indywidualnych posiadających dostęp do bankowości internetowej wyniosła blisko 17,8 mln osób. To o ponad 1,5 mln więcej niż na koniec 2010 r.

Rekordowe tempo rozwoju notuje technologia zbliżeniowa, liczba kart w tej technologii wzrosła w ciągu minionego roku o 370 proc.  i wyniosła już 9,7 mln.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień