Gdy zaciągamy kredyt hipoteczny, bank wymaga od nas wykupienia polisy na życie; jest to jedna z form zabezpieczenia kredytu. Ubezpieczenia są dołączane do kart kredytowych. W banku można też ubezpieczyć samochód. Coraz powszechniejsze jest oferowanie assistance do różnych produktów bankowych.
Często są to rozwiązania wygodne dla klientów. Ale zdarzają się też pułapki.
Na problemy związane z ubezpieczeniami oferowanymi w bankach od dawna zwraca uwagę rzecznik ubezpieczonych. Wpływa do niego sporo skarg. Dotyczą one kłopotów z uzyskaniem świadczenia czy ukrytej prowizji bankowej. Także Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) dopatrzyła się nieprawidłowości, analizując ten sposób sprzedaży ubezpieczeń.
Gdy bank zamienia się w pośrednika
Zdarza się, że bank występuje jako strona umowy ubezpieczenia (ubezpieczający) i jednocześnie pobiera od towarzystwa prowizję, a więc jest
pośrednikiem. W tej sytuacji pojawia się konflikt interesów. Z jednej strony bank jako ubezpieczający powinien być zainteresowany ochroną ubezpieczonych klientów, z drugiej strony działa w interesie towarzystwa.