Wyniki polskich spółek VIG i całej Grupy przedstawili jej szefowie na konferencji w Warszawie.
Z zestawienia dla całego rynku wynika, że wszyscy rynkowi gracze zdołali w 2014 roku sprzedać ubezpieczenia za prawie 55 mld zł.
Dla rynku oznacza to spadek o ponad 3 mld zł rok do roku, dla samego VIG o nieco ponad 600 mln zł – w ubiegłym roku jego udział w rynku sięgał 9 proc.
Spółki majątkowe grupy zebrały łącznie 2,33 mld zł, rok wcześniej ich wynik sięgał 2,38 mld zł zebranej składki. Franz Fuchs, prezes VIG Polska tłumaczy to, jak i fakt kurczenia się całego rynku ubezpieczeń majątkowych przede wszystkim silną presją cenową konkurencji. W jego ocenie tak silna konkurencja cenowa może doprowadzić do niższej jakości obsługi klienta, a w przyszłości do wysokich wzrostów cen. Dotyczy to zwłaszcza rynku ubezpieczeń Komunikacyjnych. Wynik techniczny w segmencie OC od lat znajduje się poniżej progu rentowności, a w ostatnim roku jeszcze bardziej się obniżył i sięgnął 796 mln zł na minusie w porównaniu z 316 mln zł na minusie w 2013 roku. Średnia składka dla polisy OC wyniosła w ubiegłym roku 369 zł, co oznacza spadek o 13,7 proc. W sumie w latach 2012-14 zebrana składka spadła o 0,9 mld zł, czyli 10 proc., podczas gdy liczba zarejestrowanych aut wzrosła o 2,2 mln zł – 9 proc.
Spółki życiowe VIG zebrały w ubiegłym roku 2,2 mld zł składki, o 22 proc. mniej niż rok wcześniej (2,8 mld zł). Stało się to głównie z powodu ograniczenia sprzedaży polis ze składką jednorazową. Skonsolidowany wynik brutto VIG Polska wyniósł 230,8 mln zł i był wyższy o 10 proc. w skali roku.Peter Hagen, prezes całej Grupy VIG, zaznaczył, że mimo wszystko polski rynek ubezpieczeń rośnie ponad dwa razy szybciej niż austriacki, a VIG Polska trzy razy szybciej niż polski rynek. – To jest powód dla którego traktujemy polski rynek bardzo poważnie – zaznaczył Hagen. Dodał, że VIG czerpie korzyści z ekspansji w całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej - CEE. W 2014 roku spółki z tych krajów przyniosły Grupie prawie dwie trzecie ich przychodów.