Reklama
Rozwiń
Reklama

Tadeusz Matuszczak o malarstwie Józefa Chełmońskiego

Na wydanie czekają katalogi dzieł wszystkich Boznańskiej i Chełmońskiego. Byłyby to pierwsze tego typu publikacje na naszym rynku.

Publikacja: 02.06.2015 22:00

Biuletyn „Historii Sztuki”, 4/2014

Biuletyn „Historii Sztuki”, 4/2014

Foto: Rzeczpospolita

Warto przeczytać najnowszy tom (nr 4/2014) Biuletynu Historii Sztuki wydawanego przez Instytut Sztuki PAN. W całości został poświęcony malarstwu Józefa Chełmońskiego. Opublikowano wyniki badań archiwalnych, które obaliły mit rynkowego sukcesu tego artysty w Ameryce pod koniec XIX wieku. Autorem analizy jest Tadeusz Matuszczak. Pod koniec XIX w. Chełmoński na kilka lat osiadł w Paryżu. Podjął współpracę z legendarnym marszandem sztuki Adolphem Goupilem (1806–1893). Dotychczas w Polsce powszechna była opinia, że Goupil zarzucił rynek amerykański obrazami naszego malarza i płacił mu rekordowo wysokie kwoty. Tadeusz Matuszczak przeanalizował księgi handlowe francuskiego marszanda. Okazuje się, że Chełmoński sprzedał niewiele obrazów. W dodatku dostawał za nie dość przeciętne wynagrodzenie.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama