Reklama

Tadeusz Matuszczak o malarstwie Józefa Chełmońskiego

Na wydanie czekają katalogi dzieł wszystkich Boznańskiej i Chełmońskiego. Byłyby to pierwsze tego typu publikacje na naszym rynku.

Publikacja: 02.06.2015 22:00

Biuletyn „Historii Sztuki”, 4/2014

Biuletyn „Historii Sztuki”, 4/2014

Foto: Rzeczpospolita

Warto przeczytać najnowszy tom (nr 4/2014) Biuletynu Historii Sztuki wydawanego przez Instytut Sztuki PAN. W całości został poświęcony malarstwu Józefa Chełmońskiego. Opublikowano wyniki badań archiwalnych, które obaliły mit rynkowego sukcesu tego artysty w Ameryce pod koniec XIX wieku. Autorem analizy jest Tadeusz Matuszczak. Pod koniec XIX w. Chełmoński na kilka lat osiadł w Paryżu. Podjął współpracę z legendarnym marszandem sztuki Adolphem Goupilem (1806–1893). Dotychczas w Polsce powszechna była opinia, że Goupil zarzucił rynek amerykański obrazami naszego malarza i płacił mu rekordowo wysokie kwoty. Tadeusz Matuszczak przeanalizował księgi handlowe francuskiego marszanda. Okazuje się, że Chełmoński sprzedał niewiele obrazów. W dodatku dostawał za nie dość przeciętne wynagrodzenie.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Ekonomia
Polskie MŚP ciągle z potencjałem
Ekonomia
Open source wspiera profesjonalistów medycznych
Ekonomia
Kredyty gotówkowe a budżet domowy. Jak efektywnie nimi zarządzać?
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama