Reklama
Rozwiń

Tadeusz Matuszczak o malarstwie Józefa Chełmońskiego

Na wydanie czekają katalogi dzieł wszystkich Boznańskiej i Chełmońskiego. Byłyby to pierwsze tego typu publikacje na naszym rynku.

Publikacja: 02.06.2015 22:00

Biuletyn „Historii Sztuki”, 4/2014

Biuletyn „Historii Sztuki”, 4/2014

Foto: Rzeczpospolita

Warto przeczytać najnowszy tom (nr 4/2014) Biuletynu Historii Sztuki wydawanego przez Instytut Sztuki PAN. W całości został poświęcony malarstwu Józefa Chełmońskiego. Opublikowano wyniki badań archiwalnych, które obaliły mit rynkowego sukcesu tego artysty w Ameryce pod koniec XIX wieku. Autorem analizy jest Tadeusz Matuszczak. Pod koniec XIX w. Chełmoński na kilka lat osiadł w Paryżu. Podjął współpracę z legendarnym marszandem sztuki Adolphem Goupilem (1806–1893). Dotychczas w Polsce powszechna była opinia, że Goupil zarzucił rynek amerykański obrazami naszego malarza i płacił mu rekordowo wysokie kwoty. Tadeusz Matuszczak przeanalizował księgi handlowe francuskiego marszanda. Okazuje się, że Chełmoński sprzedał niewiele obrazów. W dodatku dostawał za nie dość przeciętne wynagrodzenie.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Ekonomia
Odporność samorządów ma kluczowe znaczenie dla państwa
Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego