Reklama
Rozwiń

Motoryzacja siłą napędową gospodarek regionu CEE

Sytuacja sektora motoryzacyjnego i perspektywy jego rozwoju są korzystne. Poprawiająca się koniunktura gospodarcza na rynkach światowych przekłada się na rosnący optymizm gospodarstw domowych oraz biznesu.

Publikacja: 11.09.2017 15:07

Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Środkowo-Wschodniej.

Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Środkowo-Wschodniej.

Foto: materiały prasowe

Dzięki dobrej sytuacji na rynku pracy konsumenci są skłonni zwiększać wydatki nie tylko na towary codziennej potrzeby, ale także dobra trwałego użytku. Znajduje to potwierdzenie w rosnącej sprzedaży samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej zarówno przez klientów indywidualnych, jak również przedsiębiorstwa.

Dla sektora motoryzacyjnego, w tym zakładów produkcyjnych w Polsce, popyt z regionu Europy Środkowo-Wschodniej nie jest jednak kluczowy. W 2016 roku na wszystkich rynkach naszego regionu sprzedano niecałe 1,2 mln nowych samochodów osobowych, podczas gdy sprzedaż we Włoszech przekroczyła 1,8 mln pojazdów, we Francji było to ponad 2 mln, w Wielkiej Brytanii 2,6 mln, a w Niemczech niemalże 3,4 mln. Tym samym sektor motoryzacyjny w Polsce w dużym stopniu zależny jest od popytu zagranicznego, zwłaszcza z Europy Zachodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w danych statystycznych, które potwierdzają, że większość produkcji kierowana jest na eksport.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Ekonomia
Nowe czasy wymagają nowego podejścia
Ekonomia
Pacjenci w Polsce i Europie zyskali nowe wsparcie
Ekonomia
Sektor usług biznesowych pisze nową strategię wzrostu
Ekonomia
Odporność samorządów ma kluczowe znaczenie dla państwa
Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego