Dzięki dobrej sytuacji na rynku pracy konsumenci są skłonni zwiększać wydatki nie tylko na towary codziennej potrzeby, ale także dobra trwałego użytku. Znajduje to potwierdzenie w rosnącej sprzedaży samochodów w Europie Środkowo-Wschodniej zarówno przez klientów indywidualnych, jak również przedsiębiorstwa.

Dla sektora motoryzacyjnego, w tym zakładów produkcyjnych w Polsce, popyt z regionu Europy Środkowo-Wschodniej nie jest jednak kluczowy. W 2016 roku na wszystkich rynkach naszego regionu sprzedano niecałe 1,2 mln nowych samochodów osobowych, podczas gdy sprzedaż we Włoszech przekroczyła 1,8 mln pojazdów, we Francji było to ponad 2 mln, w Wielkiej Brytanii 2,6 mln, a w Niemczech niemalże 3,4 mln. Tym samym sektor motoryzacyjny w Polsce w dużym stopniu zależny jest od popytu zagranicznego, zwłaszcza z Europy Zachodniej. Znajduje to odzwierciedlenie w danych statystycznych, które potwierdzają, że większość produkcji kierowana jest na eksport.

Z dobrej koniunktury korzystają firmy motoryzacyjne z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Zgodnie z rankingiem TOP 500 CEE autorstwa Coface branża motoryzacyjna stała się największym sektorem w regionie pod względem wygenerowanych obrotów, jak również liczby przedsiębiorstw w ramach zestawienia 500 największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej. Obroty 102 przedsiębiorstw z sektora motoryzacyjno-transportowego jakie znalazły się w rankingu zwiększyły się o 8,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim (do 128 mld euro), a ich zyski wzrosły o prawie 6 proc. Europa Środkowo-Wschodnia stała się atrakcyjnym miejscem dla inwestycji światowych producentów samochodów. W zeszłym roku wyprodukowano tu prawie 4 mln pojazdów, co stanowi 22 proc. całkowitej produkcji UE.

W 2016 roku co piąty samochód wyprodukowany w Unii Europejskiej zjechał z taśmy fabryki zlokalizowanej w Europie Wschodniej. Region przyciągnął szereg inwestycji zagranicznych dzięki atrakcyjnym kosztom pracy, bliskości geograficznej z Europą Zachodnią, wykwalifikowanym pracownikom oraz polepszającemu się klimatowi dla biznesu. Bardzo silnymi markami w regionie, które dzięki zagranicznym inwestycjom utrzymały się na rynkach światowych są Skoda i Dacia.

Sektor motoryzacyjny stał się siłą napędową gospodarek regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Polska, która ma największy udział przedsiębiorstw w łącznym rankingu CEE Top 500, ma również największą reprezentację firm motoryzacyjnych w regionie. Jednocześnie nasz kraj stracił pozycję lidera w produkcji pojazdów, którym był jeszcze w 2008 roku. Sprawne przyciąganie inwestycji zagranicznych oraz zachęty podatkowe sprawiły, że Czechy i Słowacja prześcignęły Polskę i w zeszłym roku wyprodukowano w tych krajach odpowiednio o 43 proc. i 81 proc. więcej pojazdów niż w 2008 r., podczas gdy w Polsce produkcja spadła o 28 proc. w tym samym czasie. Dynamicznie wzrasta także produkcja pojazdów na Węgrzech, które wytwarzają już zbliżoną ilość samochodów osobowych do poziomów osiąganych w Polsce. Niemniej jednak Polska stała się regionalnym liderem w produkcji części, komponentów i akcesoriów samochodowych, jak również największym producentem samochodów dostawczych w regionie. Tym samym szeroko rozumiany sektor motoryzacyjny ma duże znaczenie dla całej naszej gospodarki.